Full version: tjuva tomater
jannika
Ni som kan... smile.gif
detta med att tjuva tomaterna. man ska lämna 4-5 grenar, och sen tjuva. men om jag förstår det rätt då , så blir det ju 4-5 grenar längst ner och sedan en bar stam??? det kan ju itne stämma. vad tjuvar man coh vad lämnar man och hur ska det ser ut när det är klart?

det står att busktomat slutar växa efter blomning. ska jag ta bort dem blommorna? eller blir det hel-tokigt?? som det är nu är buskisarna ca 30 cm höga och det lär inte bli mkt frukt...

tack på förhand!!
Åsa, mälardalen zon 2
En tomatsort man tjuvar ska bara vara en lång lian helt utan grenar.

Vilken tomat har du? Är det en busktomat ska den inte tjuvas alls.

Här kan du se hur en tjuv ser ut och hur man tar bort den.

jannika
Tack, bra sida med bilder!! precis vad jag önskat. smile.gif

men... Var växer då tomaterna??

jag har en mängd olika. vissa från Odla (import england?) och det står interdetermined (?) och vad jag förstår ska de ha stöd och behöver tjuvas. men så stod det att man ska lämna 4-5 grenar. stämmer inte det? inga grenar alls?

vet du hur det är med semi-interdetermined?
jannika
blev det fel nu... ???

jag var och tjyvade lite, men de som ajg tog satt under bladet på stammen... inte i blad"vecket", dvs ovan bladet....

plus: var ska tomaterna få växa?? på stammen?
Eva 33c
CITAT (jannika @ 27-05-2008, 13:40) *
plus: var ska tomaterna få växa?? på stammen?

Jag vet inte riktigt hur du menar, men tomaterna kommer ju att utvecklas där blommorna suttit, och visst hade du blommor? Tomaterna växer till i toppen och bildar ett par blad och sedan en blomklase och så lite blad igen osv. Så tomaterna kommer att utvecklas på en liten stjälk som sitter på stammen.
Rosmarin
Som du ser på åsas bilder som förklarar väldigt bra tycker jag så är tjuvskotten som "småkvistar" som bildas i vecket mellan huvudstammen och ett blad. Det är bara dessa tjuvskott du ska ta bort. Inte blomklasarna, det är de som senare utvecklas till tomater.
jannika
jag har nu läst på och inser att jag tagit bort de grenar som blommor senare skulle ha utvecklats på... och lämnade kvar bladet... *suck* jaja... man lär... jag fattade ju ingenting och det lät som man skulle ta bort tjuvskotten "så snart som möjligt" så då tänkte jag att det är bäst att ta dem nu.

men nej, jag hade inga blommor. bara på busktomateran och de tjuvas ju inte. men då udnrar jag istället:
a) är mina inderterminate tomater förlorade?? ska jag gräva ner dem till vad som nu är lägsta grenen?
b) mina busk-tomater, slutar de att växa nu? ska jag ta bort blommorna så att de växer til sig lite till, eller stannar de oavsett nu när de blommar? de är bara ca 20 cm höga....

tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon