Sol_blomman
25-05-2008, 11:49
Hej! Jag har sått lite växter Blåvinda `"Flagship mix", Sömntuta "Appleblossom Pink", Sömntuta "Red Chief", Tagetes "Tiger Eyes" och Änglapelargon "Burgundy" i krukor.
Jag använde vanlig blommjord, sådde dem förra veckan lörd, nu har lite av Tagetes och Blåvinda kommit lite upp.
Men allt det andra det syns inget ting än? Varför då?..
Hur ofta ska man vattna nu när dem står ute?
Jag har vattnat lite, men tycker nu att fröerna flyter upp och lägger sig på jorden?
Ska jag sluta att vattna nu?
Sticklarna har heller inte kommit upp?!
Ska jag avakta med att vattna och låta det jag sått va? El så om?. Vänliga hälsningar Solblomman.
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2008, 12:05
1 vecka är väldigt kort tid, de flesta fröer tar längre tid än så på sig för att gro. Låt bara sådden stå ljust (ej i gassande sol) med ex. mjölkvit plast över så ytan inte torkar upp det ska vara nästan 100% luftfuktighet, sådden ska vara fuktig ej dyblöt.
De sorter du nämner har normal sett en groningstid på runt 2-3v vid en temp på runt +20 till +25C (vid kallare temp kan det ta längre tid).
Sedan vet jag inte vad du menar med sticklingarna har ej kommit upp, sticklingar är ju när man klipper en bit av en växt och sticker ner runt 1/3 av den i jorden vattnar och sätter plast över så de är ju uppe ovan jord redan vid plantering.
Sol_blomman
25-05-2008, 12:16
Oki..Jag måste alltså ha plast över det jag har sått då?
Går det bra med plastfollie?
Har ingen annan plast..Måste man göra hål i plasten så att den andas?
Hur länge ska plasten va över det jag har sått?
Tacksam för svar mvh Solblomman
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2008, 12:38
Du kan ha plastfolie över ifall sådderna står åt det skuggigare hållet, det kan lätt bli för varmt under klar plast när solen ligger på, även om de står på ett ställe där det är sol bara någon timme. När det börjar gro gör du lite hål i plasten och sedan lite fler hål varje dag. När de små fröplantorna gradvis över några dagar har fått vänja sig med torrare luft kan man ta bort plasten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.