Nix
Nybörjare önskar hjälp!
Hur sjutton gör man?

Har sätt fröer, de har kommit upp och vissa har jag planterat om men detta ger mig huvudbry.
När ska de planteras om? Till hur stora krukor? Ska de planteras om flera ggr?
Hur många plantor i varje kruka??

Ghaaa. Jag vill verkligen lära mig, å här verkar finnas gott om gröna fingrar!

Ska försöka lägga in foton om jag listar ut hur man gör...
Jag har iaf sått inomhus i små gröna plastlådor eller papplådor och nu är de flesta omplanterade till mindre eller halvstora krukor. De ska sen bo i stora krukor (?) på balkongen, men än är det lite kallt om natten tycker jag...
Jag har sått tagetes (liten och sammmets), fjärilsblomster, fjärilskrasse, luktärt (låg), blomman för dagen, solroser (låg) och klockfacelia. Blommor som enligt påsen ska vara enkla angel_not.gif och passa balkong eller krukor.

Förra året blev det nämnligen fiasko, så nu vill jag lyckas bättre!
Jag har väl aldrig sått nåt i mitt liv innan, så jag gjorde massa komiska fel, satte ETT frö i varje \"ruta\" i pappkartongen och typ en liten planta i varje kruka, planterade om vissa i krukor utan hål i botten eller innerkruka osv osv...

Hjälp, någon?

Luktärtkruka.JPG
Vad göra när de växt sig för långa för blompinnarna??
Detta ska föreställa låg luktärt, måste jag ändå ha en klättervägg eller dylikt åt dem?

Till sist, en lite pinsam fråga...
Jag sådde fjärilskrasse och fjärilsblomster bredvid varandra. Min ena katt råkade riva ner båda lådorna och då planterade jag om dem, men glömde bort vilka som var vilka! I en kruka kom dock båda sorter med, någon som vet vilken som är vilken här?

Blandat.JPG

smiley_small_hug.gif
Tack!

BlommanFörDagen1.JPG
Står de för tätt?

Fjärilsnåt.JPG

Fjärils.JPG
Dags att plantera om??

Ros.JPG

Hur sköter jag bäst denna lilla ros?
När jag köpte den blommade den så fint men alla blommorna dog därute på balkongen...
Då stod den i plastkruka löst inuti zink-krukan, nu har jag gjort hål i botten på zink-krukan och ställt ett fat under och planterat om rosen till hela zink-krukan, utan innerkruka, var det rätt?

Phu..
Nix

Är ny här, fattar inte riktigt mig på bildfunktionerna än, men har iaf lagt upp foton i ett album.
Det jag hemskt gärna vill veta är om jag har planterat om till för små krukor, där det är bild på 4 krukor. De är omplanterade idag. Sedan undrar jag också om fjärilsblomster/krassena som står 3 plast"krukor" på ett runt fat, om de bor för smått??

Knepigt det här...

Åsa, mälardalen zon 2
Hur man odlar brukar bero lite på vad det är såhär gör jag.

Jag bredsår i typ en big pak glassburk som jag har gjort dräneringshål i botten på. När plantorna fått karaktärsblad som fått veckla ut sig ordentligt så planterar jag om och jag använder ofta 4-5cm krukor vid första skolningen (förutom till tomater som får sitta i 10cm, och grurkväxter som jag sår i stor kruka direkt eftersom de inte brukar gilla omplantering). För det mesta är det 1 Planta per kruka det är ganska få man brukar plantera många plantor i krukan. När det tittar ut rötter i botten på krukan så planterar jag om i en ny något större kruka, sätter man en liten planta direkt i en stor brukar många sorter växa dåligt + risken för övervattning ökar. Själv odlar jag enbart i plastkrukor vid uppdrivningen det är för svårt att hålla jämn fuktighet i lerkrukor tycker jag.

Fjärilskrassen är den som är störst i krukan, fjärilsblomstrena är de små som borde tas bort och sättas en och en i små krukor för att sedan gradvis omplanteras i större. Fjärilskrassen kan sitta ensam i den där krukan ett tag för att sedan sättas i stor kruka ifall du ska ha den på balkongen.

Bilden på de 3 fyrkaniga krukorna ser ut som om de har flera plantor i varje kruka det ärmer lagom med 1 planta per kruka det ser bara ut att vara runt 8cm kruka.

Angående de 4 runda plantorna säger jag att det är för många plantor av tagetesen du har planterat hela tussar det ska vara 1 liten planta/kruka och det borde räcka med runt 4cm krukar till de där små fröplantorna av tagetes. Av vad jag kan få ihop ser det ut att vara en 20st tagetes i den där krukan. Den krukan du har satt dem i är lagom till 1st vuxen planta. Vad är det du planterar i de andra runda krukorna?

Luktärtorna kommer behöva större kruka + blir de något högre än vad som står på påsen får man sätta ner några längre pinnar.
Nix
hihi, du ser, jag är nybörjare på detta!

Förra året satte jag ETT frö i varje "pappruta" vid sådden och satte sen EN liten planta i en kruka av mindre storlek och det resulterade i en späd liten 5 cm hög "sak" som gav mig EN vacer blomma på hela sommaren... Det var klockfacelia, en ynklig syn. Satte låga solroser förra året med som tog sig hyfsat bra, men övrigt blev inget med.

Ska se om jag förstått.
Fröerna kan sås tätt.
När de kommit upp en bit ska de planteras om en och en, för att bli kraftiga?
Sen ska planteras om i stor kruka när de ska ut på balkongen, då ska flera plantor ihop igen, eller?

Jag vill ju ha tjocka, fluffiga blomsterberg, så jag trodde att i år ska jag inte sätta allt så glest...

Misstänkte att den stora var fjärilskrasse och det lilla var fjärilsblomster men blev så osäker. Fjärilsblomstren slänger jag nog, blev en enda röra när de åkte i golvet.. Men krassen växer ju toppen! Även där i de 3 små plastkrukorna där du tyckte de bara ska vara en planta i varje istället för flera som det är nu. De ska jag plantera om igen då! =) Men sen då, när de är större? Räcker det med en sån smal planta i varje kruka??

Jag drömmer ju om att sen kunna plantera ut krassen eller luktärten i blomlådor på balkongen när vi nätat in den, så att krassen/luktärten kan klättra lite i nätet. Dum ide? Man har ju sett foton där folk har blomlådor som fullkomlig svämmar över utav blomster, hur blir det så fluffigt, tätt och "buskigt"?

Är det sammetstagetes som är på tok för många i samma kruka?
Korten på fyra krukor som är omplanterat idag föreställer solros överst till vänster och nederst till höger, sammetstagetes nederst till vänster och klockfacelia överst till höger. Dr tog jag också en "tuss" för de hade trasslat ihop sig så. Fel?

Tusen tack för att du tar dig tid!!
Lär mig gärna thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De där små fyrantiga plastkrukorna (1 planta per kruka) odlar du upp plantorna i ett litet tag tills rötterna tittar ut i botten. Då kan man sedan avhärda dem för att sedan plantera ut. Felet mn ofta gör är att odla i för små krukor på balkongen ex. fjärilskrassen kan du nog behöva sätta en 3 st plantor i en kruka/hink på runt 10 liter, det ska vara bra jord gärna U-jord + växterna ska vattnas och gödslas regelbundet för att det ska bli en stor och frodig grön massa som klär in balkongen.

Japp det är sammetstagetesen som det är för många plantor i.
Om det är solrosor i krukorna är de också för många + de ser lite tidigt skolade ut. Om det är en dvärgsolros kan det funka att såsmåningom att odla 1 planta i den krukan du har ifall du vattnar och göder regelbundet men en något större slutkruka är lite bättre.
Klockfacelia har jag aldrig odlat men jag tror inte att den ska planteras i tussar.
Nix
Fråga; Vad är avhärda? blush.gif

Nu har jag planterat om alla fjärilskrasse som stod i 3 fyrkantiga plastkrukor på ett fat.
Plus så många jag kunde utav tagetes, solrosor och klockfacelia, men jösses vad plastkrukor det går åt! Har jag satt för många fröer?? Om varje planta av allt jag odlat ska ha en egen liten plastkruka ett tag nu, så får inte alla plats whist.gif trots att jag skyfflat bort alla krukväxter, ställt ut extra bord och ockuperar matbordet.. ups.

Fråga; om plantorna växt sig höga, men är rangliga och rötterna ej växt ända ner, ska man ändå vänta med att plantera om? Tänker på att luktärt och krasse är rätt höga nu redan men har ganska små, ynkliga rotsystem märkte jag nu när jag planterade om krassen som bodde för tätt.

Klockfacelia, solrosor och sammetstagetes som på fotot idag stod ute, tar jag in strax, de stod bara där för att jag precis planterat om dem. Men nu är de ju omplanterade igen, de flesta iaf. Ska fixa fler plastkrukor först, innan resten kan få bli särbos de med...

En till fråga; Vad är U-jord?
Jag har köpt en jord hos blomsterhandlarn som är avsedd för krukor eller balkonglådor, är extra näring i jorden och lite lecakulor står det. Har även i närings-kulor som jag köpt separat som är långtidsverkande. Räcker det tro?

Klockfacelian var svår att separera. Jag satte nog fröerna för tätt för de har vävts samman och plantorna är så himla sköra att de går av när jag försöker sära ut en enda liten fröplanta... knepigt.
Nix
Luktärten på första bilden som växt sig så hög i lerkrukan, behöver den planteras om?
Tänkte plantera över en del av plantorna i egna krukor, men de som är så stora -behöver de bo i små plastkrukor eller kan de flytta till mellanstora lerkrukor som mellanlandning innan de får bo 3 och 3 i 10-literskrukor på balkongen??

g.gif
Nix
*puttar upp tråden lite*

Fortfarande nyfiken på vad avhärda är?

Har nu planterat om så att alla plantor som är små bor i varsin plastkruka eller mugg, å de som växt sig bra i storlek och rötter har fått flytta till stora krukor. Pga en hejdlös katt har nu alla plantor fått flytta ut på balkongen, vilket gjort att de små plantorna inte växer lika fort tyvärr, men de växer. Annars hade de varit mos på golvet nu tyvärr =/ Vet inte vad som flugit i katten..

Nån som vet vad som är bäst att ha i amplar utav fjärilskrasse, luktärt eller blomman för dagen? Krassen växer som sjutton, hur gör man för att krasse i ampel inte ska hänga allt för långt ner och kanske gå av? Snurra ihop dem i mitten i ampeln så gott det går?

Tack!
Fenja
Avhärda är att långsamt vänja växterna vid sol och vindar ute. Börja en vindstilla och gärna mulen dag en timme kanske, sedan utökar du tiden allt eftersom under en vecka ungefär. Lämna dock inte växterna ute innan risken för nattfrost är över (det är den väl nu i och för sig).
Ingen av de växter du nämner är låmplig för ampel. De vill samtliga ha en spalje eller liknande att slingra på. Det finns buskkrasse och luktärt Cupid till exempel som är fungerar i ampel.
Mvh
Fenja
Nix
Jaså!
Men jag har läst någonstans (på påsen eller på info om växterna på nätet) att iaf krasse och luktärt skulle passa för ampel också, men det kanske är fel sorts krasse och luktärt? Luktärten är låg luktärt..
Då får jag en bra anledning att köpa lite petunia istället wink.gif

Men vad synd, jag som har så himla mycket fjärilskrasse och luktärt! Balkonggolvet är nästan fullt.

Okej då gjorde jag nog lite rätt trots att jag inte visste om det, för jag började med att ha plantorna ute ett par tim och sen dagarna och nu är de ute hela tiden. Visste bara inte att det var det avhärda betydde, tack!

Jättekul förresten det här, andra året jag sår något alls själv, första året det tar sig och jösses vad det växer!! Hoppas det blir blommor på växterna också sen!
Fenja
Är det en låg luktärt så funkar den i ampel, ja. Om det är ord som avhärda du undrar över, så använd sökfunktionen här på forumet så hittar du svar direkt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon