Sol_blomman
Hej! jag har några fröer bland annat Tiger Eyes, blåvinda, Sömntuta "Red Chief"med flera..

Jag undrar vad menas att dem är ettåriga?

Det står så på påsen?

Kommer dem upp nästa sommar med då?

Jag är nybörjare och vet inte så mkt om det här.. confused.gif

Hur är det med sticklingar? Kommer dem upp nästa sommar?

Är det mest plantor och sticklingar som kommer nästa sommar? utan att man behöver köpa nya sticklingar..

Hur tar man hand om dem över hösten o vintern? Mvh Solblomman.. smile.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Ettårig = kan odlas under en sommar dör sedan till hösten. Vissa sorter kan fröså sig själva typ ringblommor och kan då ibland dyka upp som småplantor följande vår.

Sticklingar är ett förökningssätt som kan användas på både ettåriga och fleråriga växter, vilka växter har du köpt stticklingar av?
Sol_blomman
Hej! Tack för dina svar.. thanks.gif Sticklingar har jag köpt 3 stycken det är Änglapelargon.

Kommer dem upp nästa sommar? Jag vil gärna ha bommor som kommer upp nästa sommar,jobbigt att hålla på att så tycker jag, vill att det ska gå fort med blomning..

Jag tänkte sätta plantor nångång t ex Löjtnanshjärta kan den komma upp varje sommar?

Vill ha något som är långvarigt som blommar länge? Mvh Solblomman

Margith
Jag gör ett försök att förklara.
Krukväxter, 1-åringar och perenner.
Krukväxter är de som du har inne i köksfönstret, de flesta av dem blir jätteglada om de får komma ut på altanen eller balkongen under sommaren. Men när det blir höst vill de komma in igen, annars fryser dem ihjäl. Alla pelargoner är krukväxter (iaf i Sverige).
1-åringar har Åsa redan svarat dig bra på. Lita alltså inte på att de självsår sig till nästa år, se det som en bonus om de gör det.
Perenner vissnar ner på hösten, men brukar snällt komma tillbaka nästa vår. Löjtnantshjärtat är en perenn.

Det låter alltså som om det är perenner du vill ha smile.gif
Alexander-VG-zon3