Full version: Roundup-sköld.
Limeblossom
http://www.thisgardenisillegal.com/2006/05...eed-killer.html

Något för den som vill använda Roundup men inte döda hela trädgården.
Christer i Falköping
Ja, det är ett bra sätt att skydda det omkringliggande. Dessutom minskar man ju mängden som sprutas ut eftersom det blir direktträff varje gång. Inget spill alltså. Men man skall alltid vara väldigt försiktig med kemiska medel. Läs noga på förpackningen och gör exakt som det står där.
Många som använder roundupp och liknande medel verkar få för sig att växten omedelbart skall vissna ned och dö. Så är det ju inte, det kan ta upp till tre veckor innan växten ens visar tecken på att det är något fel på den. Så därför sprutar de enorma mängder över växterna varje dag, eftersom det inte dör genast. Det är därför vi nu har rester av det i vårat grundvatten.
Jordbrukare och andra som har växter som levebröd får gå kurser för att få licens för att använda kemiska medel, visst de är starkare men samma handhavande gäller ändå alla kemiska gifter. Kanske något man borde införa för alla som vill använda medlen?
Christer.
renate
Skulle aldrig får för mig att använder Roundup eller andra kemiska preperat i min trädgård,inte ens sopvatten.Det är handkraft som gäller vid ogräsbekämpning och vatten om man nu måste spruta på lössen.Skulle spruta vatten på min vingat benved som hade fått löss ,men jag såg en nyckelpiga som hade påbörjat arbetet så han fick ta över.
CillaM
Säger som Renate, aldrig gift i min trädgård. Såg också att min variegerade lönn fått kraftigt lusangrepp och suckade högt men så såg jag en nyckelpiga sitta på en gren. Lämnar jobbet därhän till den lilla vackra.
Christer i Falköping
Det är inte ofta jag anväder det, men det händer. Aldrig mot insekter, men mot ogräs.Vet man bara hur man skall handskas med det är riskerna minimala att det sprids vidare.
Christer.
Wilmer
Man måste (nja, måste måste man ju inte) ju ta bort det som dött för att få det snyggt i allafall, så för det mesta ser jag inte vitsen. Men detta var ju inte en R-up diskussion, förlåt.. flirting.gif
Christer i Falköping
Tar man det i tid så försvinner det vissna bland de andra växterna. Jag tar aldrig bort det som de flesta kallar skräp från rabatterna. På våren bryter jag ned det som finns kvar från perenner och träd (grenar) och låter det ligga kvar i rabatterna. Jorden blir bra av det och det täcks snart av de uppväxande perennerna.
Christer.
Aqvakul
CITAT (Christer i Falköping @ 26-05-2008, 19:27) *
Tar man det i tid så försvinner det vissna bland de andra växterna. Jag tar aldrig bort det som de flesta kallar skräp från rabatterna. På våren bryter jag ned det som finns kvar från perenner och träd (grenar) och låter det ligga kvar i rabatterna. Jorden blir bra av det och det täcks snart av de uppväxande perennerna.
Christer.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon