Maja N
Då har man hamnat i den där sittsen att man har ansvar över en annan människas minnesupplevelse!! no.gif Hjälp! MÖHIPPA!!! Hur ska man med enkla medel och liten kassa få en dag i Göteborg att kännas helt underbar och galen på samma gång??? crazy.gif yahoo.gif För en brud som inte tycker om äventyrliga teman - inte vatten, höjder, sport, lekar och alkohol ..... Snälla hjälp mig!
NinaKbg
CITAT (Maja N @ 25-05-2008, 17:32) *
Då har man hamnat i den där sittsen att man har ansvar över en annan människas minnesupplevelse!! no.gif Hjälp! MÖHIPPA!!! Hur ska man med enkla medel och liten kassa få en dag i Göteborg att kännas helt underbar och galen på samma gång??? crazy.gif yahoo.gif För en brud som inte tycker om äventyrliga teman - inte vatten, höjder, sport och lekar ..... Snälla hjälp mig!

Men det är ju inte frågan om vad offret vill. Föremålet för möhippan har ingen talan. Hitta på en massa kul saker, är ni i gbg så är det ju bara fantasin som sätter gränserna.
Tjejer gör alltid såna där tama saker som att klär ut sig och tigger saker i affärer och sånt trams. Boka tid för bungyjump, fallskärmshopp, dra runt henne i en kärra och låt folk kasta ägg på henne, drick öl och ha skoj. Avsluta kvällen med ett grymt party på någon krog på avenyn och vakna bakfulla med ett leende på läpparna.

OT:Har du nyligen startat en liknande tråd på FB?
Whiskuchi
CITAT (NinaKbg @ 25-05-2008, 17:39) *
Men det är ju inte frågan om vad offret vill. Föremålet för möhippan har ingen talan. Hitta på en massa kul saker, är ni i gbg så är det ju bara fantasin som sätter gränserna.
Tjejer gör alltid såna där tama saker som att klär ut sig och tigger saker i affärer och sånt trams. Boka tid för bungyjump, fallskärmshopp, dra runt henne i en kärra och låt folk kasta ägg på henne, drick öl och ha skoj. Avsluta kvällen med ett grymt party på någon krog på avenyn och vakna bakfulla med ett leende på läpparna.

OT:Har du nyligen startat en liknande tråd på FB?

Den inställningen gör mig glad att jag gifte mig i hemlighet och alltså slapp möhippan wink.gif

TS - en spa-upplevelse? Borde finnas ställen där man kan få massage, ansiktsbehandling och andra lyxigheter utan att det är tokdyrt.
Ciczi
Var med och hippade en tjej. Hon fick chokladmassage, sambalektion och uppgift att teckna av statyer och slutligen sin sambo (nu man) i bästa Kate Winslet (titanic) stil. Avslutningsvis åt vi middag och hade mysigt.

Ciczi
Pirum
CITAT (NinaKbg @ 25-05-2008, 17:39) *

"Kul saker" = det som den blivande bruden tycker är kul.

Tänkte skriva ett längre inlägg, men ovanstående täcker väl in vad jag menar.

Tillägg : jag är ju inte blivande brud, men hade själv uppskattat middag, musikal, och sen någon liten efterfest i lugn miljö. Det räcker så.
ingrids
Klart ni ska respektera vad den blivande bruden uppskattar - spa eller en lyxig picknick på ett ett supernostalgiskt ställe är kanske mer hennes stil än fallskärmshopp. Danslektioner inför bröllopet låter också kul - är kassan knal kan kanske någon/några i gänget undervisa.
*Ulrica*
En mycket uppskattad möhippeaktivitet är att måla på siden tillsammans. Alla i gruppen målar en sjal i siden var, kanske som passar till klänningen man ska ha på bröllopet. Ett minne som man kan ha kvar hela livet! Det kostar ca. 200:- per person/sjal och tar 1-2 timmar. Ingen förkunskap eller en konstnärlig ådra behövs! Detta finns i Sannegårdshamnen på Norra Älvstranden (ta båten dit så undrar hon verkligen) och heter Ateljé Trädet. Deras hemsida
Österläge
Klart du ska göra sånt som bruden kommer tycka om! Det är ju helt ute att göra bort bruden eller tvinga henne göra något hon inte vill eller är rädd för - då blir det ju inga bra minnen!

I Kronhusbodarna i centrala Gbg finns massa bra aktiviteter att göra tillsammans, tex tillverka chokladpraliner, blåsa glas, tillverka silversmycken... Inte så fasligt dyrt heller - det är tråkigt om möhippan blir så dyr att inte alla har råd att vara med!! På andra ställen kan man dreja i keramik elle rmåla tillsammans, tex som Ulrica föreslog.

På min möhippa började vi med champagnefrukost i en park, tillverkade chokladpraliner i en av Kronhusbodarna, åt lunch på cafét där, sen åkte vi hem till en av tjejerna o de klädde ut/upp mig, sminkade mig o så tog vi bilder till en kalender till maken. Sen åkte vi till en annan av tjejerna där vi åt en 5-rätters middag som de hade förberett själva, innan vi avslutade kvällen med pyjamasparty o en quiz om min blivande... En helt underbar dag, utan pinsamheter, stora hål i plånboken för mina vänner eller någon rädsla för min del. Istället många skratt, fina samtal o goda minnen. Perfekt helt enkelt! biggrin.gif Jag är så glad att jag har vänner som tänkte på vad JAG tycker om och inte gick in för att förnedra mig eller göra vad DE vill göra!!! Det är riktiga vänner!!

Lycka till med möhippan! Ta hjälp av några av hennes andra vänner eller syster för att komma på det som just HON kommer tycka om!! smile.gif
Cockaby
Jag var nyligen med på en jättetrevlig möhippa med kanske lite lugnare aktiviteter än vanligt. Vi började nämligen med en guidad tur i Söderåsens nationalpark här nere i Skåne. Låter lite torrt och tråkigt men det var ett riktigt skönt och trevligt sätt att börja dagen på. Dels fick man frisk luft, man fick mycket tid mellan "stationerna" att snacka med alla som var med (vi var 18 pers) och slutligen var det riktigt intressant att höra om nationalparksarbetet de utför och hur just Söderåsen som naturområde hade för historia.

Lunchen hade vi också i det fria och under tiden fick bruden måla en tavla där vi gav henne lite nyckelord att illustrera. Den skulle hon egentligen fått sälja på loppis (uppgjort) och köpa en morgongåva av pengarna till sin man. Bruden är nämligen loppistokig. Tyvärr hann vi inte det utan fick ta oss direkt iväg till övernattningsstället, en liten hästgård med en uthyrningslägenhet med 12 bäddar och gigantiskt vardagsrum att bara sitta och snacka skit i hela kvällen. Men innan vi låste in oss så lånade vi gårdens badtunna och satt och njöt tillsammans i 2 timmar.

Så kontentan är. Det är väldigt trevligt att komma ut i naturen och badtunna var helt suveränt mysigt. Överhuvudtaget hade vi alla kompisar gott om tid att prata och umgås med varandra och i det här snackegänget behövdes det. I Göteborgstrakten hade jag definitivt försöka hitta någon trevlig båttur ut i skårgården och göra nåt på nån av öarna tillsammans. Men så längtar jag ständigt efter skärgården skåning som jag har råkat bli.
Myosotis
Det låter väldigt elakt att skrämma bruden eller tvinga henne att dricka öl om hon inte vill. De enda möhippor och svensexor jag har kommit i kontakt med är där jag jobbar som turridningsguide ibland, rätt så vanligt faktiskt och alltid uppskattat. Man anpassar så klart turen efter den svagaste/räddaste deltagaren, så det räcker med en liten skrittrunda i skogen, inga vilda galopper om inte alla är med på det. Och så fikar man ute i skogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon