Full version: Limegröna växter
l8s
Hej, jag söker limegröna växter. Har sette n nästan grön tulpan, kan någon hjälpa mig att finna denna och andra limegröna/gröna/ljusgula växter
l8s
ingrids
Ah, min favoritsysselsättning - jaga gröna blommor. Just nu har jag fel dator så det blir mer sort än exakt namn. Ettåriga: det finns minst två zinnior, en heter tror jag Green Envy, den andra Apple något, blomstertobak finns också mer än en sort, några sorters solrosor, en heter något med Jade, en heter något i stil med Italian green heart. Fleråriga: det finns två grönblommiga pioner, Green parrot och Green halo, flera sorters julrosor, även vita som vissnar i grönt, en klematisblommande akleja och en till som är grön och brun, och sen så finns det grönlilja.
Tulpanen är någon ur Viridiflora-Gruppen, de är alla mer eller mindre gröna. Kopplar upp mig i morgon med jobbdatorn och återkommer.
Kat
Guldhumlen är fin.

Guldhumle Guldhumlen sattes 2006. Bilden är tagen i september året efter, när den börjat krokna lite inför hösten.

Fanny-Lo
Daggkåpa är ju fin tycker jag! Och tacksam.
Boxer
gulltörel, gullflocka, musselsyska, penningblad, klocktobak
ingrids
Då ska vi se - några namnsorter: Från Rara Växters katalog - Amaranträvsvans "Green Cascade", Grön doftakleja "Choclate Soldier", Grön klematisakleja "Green Apples", Trädgårdsriddarsporre "Green Twist" och i viss mån "Double innocence", Digitalis Viridiflora svenskt namn Grön fingerborgsblomma, Solrosen heter mycket riktigt Jade, respektive Italian Green Heart, blomstertobaken är flera sorter - "Lime green", "Green trumpet" och "Lemon tree" i alla händelser. Vet inte om jag kallar minipensen "Miniola Heart Aqua" för grön - men Rara växter gör det. Som sagt grönlilja, och zinnia "Envy".

Sen finns den en grönblommande röd solhatt som jag sett tror jag på hortogreen, men även på andra ställen. Den verkar dock bli mer och mer rosa när den slår ut. Jag har också köpt en limegrön japansk vallmo men vet inte hur grön den är då jag inte sett den blomma, namnet vet jag inte heller.

Höll alldeles på att glömma - det finns en ölandstok och en syrenhortensia som båda heter "Limelight" och ska blomma limegrönt.

Jag tror att, tillsammans med mitt förra inlägg, detta täcker planerna för min "gröna" rabatt ganska väl smile.gif
Ingrid Zon3
Men du kanske kan få in några aftonstjärna också? såå vackra!
eugenia
Kan det vara tulpanen "Spring Green" du sett? Den är cremevit med gröna strimmor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon