Christer i Falköping
Men vad gör det?! Det är så häftigt att se hur de i en otrolig fart flyger rakt mot mitt föster, för att i sista sekund svänga upp och samtidigt bromsa upp hastigheten. Det går så fort att jag inte hinner se vad för svala det är, men tycker inte att jag kan se något rött på dem i alla fall. Visst kommer det att bli skitigt, men så kul jag tycker det är!
Christer.
Myosotis
Grattis!! Så roligt. Det måste vara hussvalor, det är bara de som bygger utanpå väggen under taket. Ladusvalor har sina bon inuti byggnader, backsvalor gräver ut borör i grustag. Du kan ju sätta upp en liten bräda under boet som kan fånga upp skiten.
ängsvädd
Härligt med en som skiter i skiten biggrin.gif Grattis till svalboet, det går säkert att sätta någon form av skydd mot fågelskiten som Myosotis skrev.
Christer i Falköping
Vill inte skrämma dem, så det får vara till hösten. hade ju tänkt måla om stugan nu i sommar, men den väggen får vänta tills de flugit ur boet.
Christer.
ängsvädd
wub.gif
Gossen Ruda
För ett par år sen hade jag ladusvalor som byggde bo på min sommarstuga. Dom var intresserade av att bygga där så jag satte upp en bräda för bobygget. En unge blev flygfärdig för tyvärr bråkade dom så boet lossnade och ramlade ner. Ja, dom skitar ner ordentligt men det är roligt att ha dom runt huset.
embees
På våran balkong har ett svalpar snart byggt färdigt sitt bo. Vi har bestämt att de får häcka ifred i år, sedan river vi boet. Vi accepterar skiten denna gång för det är en sån häftig upplevelse.
Det är ladusvalor som bygger. De använder parabolen -som sitter inne på balkongväggen- som sitt- och kvitterplats.

Ska fota dem vid tillfälle.
Lunatrixx
Själva har vi hussvalor som är fullständigt orädda.

Slutet på maj börjar de flyga runt vårt hus.
Så fort vädret tillåter och man har verandadörrarna öppna så får man sällskap av dem inne i vardagsrum och kök!

Totalt orädda, då har jag ändå x antal schäfrar som är där då och undrar vad det är som flyger omkring inne wink.gif

Men goa är de!
emmas matte
Vi har ladusvalor i logen o vi täcker allt varje vår, för det blir en skitrand från trasigt förster till bona, men vi väntar på dem varje år, Tornseglarna såg vi i går, de häckar under grannens stalltak, har byggt tornseglarbon, hoppas hoppaas...............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon