Lilla Birka
[attachment=18695:DSCN6962.JPG][attachment=18696:DSCN6963.JPG]Visst måste detta vara en keiki? Jag trodde att det bara var på phalaenopsis man kunde få små bebisar. Ska bli spännande att se hur den här utvecklas. Enl. medföljande skötselråd ska dendrobium ha en månads vistelse i 5-10 ° för ny knoppsättning. Borde man kanske då ställa den utomhus i slutet av sommaren och mot hösten?
Biggan_
Visst är det en keiki. Låt den sitta kvar tills den fått rejäla rötter.
Runt midsommar kan du sätta ut dina dendrobium och du kan ha dem ute fram i september om vädret är varmt. Passa bara upp för frostnätterna som brukar komma i september. Dom gillar att hänga i träd där solen silar igenom lövverket. Tänk på att vattna lite oftare om det är varmt och sätt under tak om det blir en längre regnperiod.
Lilla Birka
Bra, jag har en hängpil alldeles utanför altanen, där ska jag nog kunna hänga upp dem!
Sofiia
Grattis till den lilla bäbisen!

Det beror nog på vad för slags dendrobium du har. Dendrobium phalaenopsis borde inte behöva en köldperiod för att blomma igen. Men kanske det är en nobile du har?
Biggan_
Det ser ut som en dendrobium av phalaenopsistyp eftersom jag ser de utblommade långa stänglarna som kommer i toppen på växten. Nobile blommar ju direkt på stammen eller rättare sagt på bulben. Bägge arterna gillar uteliv på sommaren. Phalaenopsistypen är varmväxande (minitemp 15 grader) och behöver ingen kallare period för att blomma.
Sofiia
CITAT (Biggan_ @ 26-05-2008, 09:42) *
Det ser ut som en dendrobium av phalaenopsistyp eftersom jag ser de utblommade långa stänglarna som kommer i toppen på växten. Nobile blommar ju direkt på stammen eller rättare sagt på bulben. Bägge arterna gillar uteliv på sommaren. Phalaenopsistypen är varmväxande (minitemp 15 grader) och behöver ingen kallare period för att blomma.

Ja den liknar mycket min phalaenopsis-dendrobium. Ja alla gillar väl att vara ute på sommaren wink.gif
Min har varken blommat om eller fått några keikin sad.gif, men kanske jag borde pröva med att sätta ut den i sommar.
Lilla Birka
På det medföljande skötselrådet står att den heter Dendrobium Berry Oda 6t. Dendrobium.
Vidare står det i skötselråden (som jag skrev inledningsvis) att den fordrar en temp.sänkning i c:a 1 månad 5-10° för ny knoppsättning.
Jag tror faktiskt att det finns en bild inlagd i en tidigare tråd då jag varit på Åsby och handlat tre nya orchidéer, varav denna var en. Ska se om jag kan hitta den tråden. Mycket vacker var den i alla fall och den doftade!
Lilla Birka
Så ser den ut då den blommar! [attachment=18766:DSCN0105.JPG]
Sofiia
ja vi får väl tro på dem då att den behöver lägre temp smile.gif
Jätte fin är den iallafall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon