Hej
Jag står med ett glanskörsbär halvvägs i jorden och fick tvärstopp i arbetet när jag knöt upp säckväven kring stammen. Säcken är ihopväxt med jordklumpen. Man kan säga att den är ca 5 cm in i rotklumpen rundt om hela. Jag har inte varit med om detta tidigare. Om jag "skalar" bort säckväven så tar jag även bort ganska stor del av jorden (och rötter) rundt om hela. Så det verkar inte vara någon bra idé att ta bord den. Kan säckväven vara kvar?
Mycket tacksam för snabba svar så jag får planterad klart träden. Det är ju så fint. Jag vill inte göra fel.
/Unni
Lena i Torslanda
25-05-2008, 18:29
Försök få bort så mkt som möjligt av säckväven. Och där den sitter fast så se till att det blir stora hål i den. Säckväv är inte nyttigt att ha kvar. Jag har sett exempel på kvävda rotsysten pga väv.
Tack för rådet, jag får försöka. Helt klart är att leverantören har "skolat om" trädet med nätet kvar. Jag visste inte att man gjorde så.
/Unni
Man brukar öppna med kniv så mycket man kan utan att skära av rötter men normalt planteras träden med väven. Också ev ståltrådsnät runt klumpen kan vara kvar, det ska rosta bort men kan också klippas upp med inre delen av en bra sekatör t ex.
Omplanteringen har nog inte skett med väven på men däremot kan klumpen ha vattnats med den på, vilket gör att rötter söker sig ut i väven som är fuktig. Klumopen med väv kan också ha stått i en kruka eller ställe med jord, vilket är bra.
Träd med klump, som det heter, ska under de första två råen vattnas långsamt och mycket länge nära stammen på klumpen, utöver strilbevattning eller annan bevattning i hela rotområdet. Det räcker ofta itne att vattna marken runt omkring - jorden i klumpen är ofta mer sammanpackad än den omkringliggande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.