Full version: Fröer från Pensé
evni
När man tar fröer från en pensé ska fröerna torka först eller kan man sätta dom direkt i jord ?
Lady Hamilton
Torka frökapslarna först. (så de blir torra) Sedan nyper du sönder dem och tar till vara på de små svarta eller bruna fröerna. Fröerna kan du sedan spara torrt i ex vis kaffe filter
Mrs-E
dunno.gif frökapslar??? Hur ser dom ut, har alltid nypt av ledsna blommor.
evni
Tack Ladyn. Du skriver svarta eller iaf. mörka . Nu är dom vita. Blir dom mörka vart efter?
Mrs-E , frökapslar blir det om du väntar lite med att knipsa av blomman. Den är stor som en typ jordnöt.

/Eva.
Lady Hamilton
blush.gif Åh! Förlåt...........Naturligtvis........det finns ljusa fröer också, beroende på vilken sort det är.
Eva 33c
CITAT (evni @ 26-05-2008, 06:35) *
Tack Ladyn. Du skriver svarta eller iaf. mörka . Nu är dom vita. Blir dom mörka vart efter?
Mrs-E , frökapslar blir det om du väntar lite med att knipsa av blomman. Den är stor som en typ jordnöt.
/Eva.

Jag tror att dina frön kanske inte är mogna eftersom du säger att de är vita och beskriver frökapseln som en "jordnöt" i storlek. "Jordnöten" kommer att spricka upp som en liten stjärna med tre taggar som är packade med små bruna frön som lätt trillar ut.
Teh Seed Site finns bra bolder, rulla ner lite till "viola".
Knytt
Blir de penséer man sår av egna frön fina? Jag har läst nånstans här att de ofta blir väldigt klena?
Skruttis
CITAT (Eva 33c @ 26-05-2008, 09:58) *
Jag tror att dina frön kanske inte är mogna eftersom du säger att de är vita och beskriver frökapseln som en "jordnöt" i storlek. "Jordnöten" kommer att spricka upp som en liten stjärna med tre taggar som är packade med små bruna frön som lätt trillar ut.
Teh Seed Site finns bra bolder, rulla ner lite till "viola".

Den websidan tackar jag för. Alltid bra med identifieringshjälp. thanks.gif
evni
Oooh vilken bra sida. Då har jag nog tagit dom för tidigt ser det ut som. Dom ska väl sitta kvar tills dom ser ut ung. som på bilden va ?
Tack snälla Ni.
/Eva
Knytt
Ingen som vet hur det är med egenskördat frö av pensé? smile.gif
Mrs-E
Jag har sökt lite på nätet och det verkar gå bra att så egenskördade frö, men det är tydligen osäkert vilken färg blomman får. Det stod inget om klena plantor.
Eva 33c
Jag kan tänka mig att de hybridiserar, alltså kan blanda sina anlag med andra violer som växer i närheten, även vilda. Jag har alltid självsådda pense-plantor i gruset efter tidigare års inköp. Nu köper jag sällan de storblommiga penseerna utan de med lite mindre blommor. Men självsådderna blir alla möjliga färger och för det mesta mer i "styvmorsviol-storlek" , vilket kanske kan beskrivas som "klenare" plantor. Söta är de i vilket fall. smile.gif
Knytt
Ah, jag tänker mig då att de är hybrider och att den ena föräldern är mini och det anlaget slår igenom. Eller?
Jag ska testa for the fun of it smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon