Christoffer
Jag och tjejen har blivit "havande" med en 100 kvm odlingslott, och nu har vi fått
tips till både höger och vänster om det där med gödsling.
Då ingen har använt lotten på några år, så säger vissa att vi ska gödsla med kogödsel
redan nu, och så växter, medan andra säger att man ska gödsla på hösten och låta det
vila till våren.
Vad är rätt och vad är fel?
Då jorden innehåller en del lera, och det växer vicker och maskrosor och kvickrot där,
så borde man åtminstone blanda in planteringsjord eller liknande.

Borde man gödsla redan nu och plantera växter?
CillaM
Min första tanke när jag läser detta är ni ska ta bort det som uppenbart är ogräs. Gör ni inte det först så kommer ni ångra er. Strunta i gödsling i år och gräv, gräv nya rabatter alternativt gräv de gamla rabatterna. Rensa konsekvent bort ogräset, speciellt kvickroten och maskrosorna. Plantera det ni vill ha och vänta med gödsling med koskit till nästa år. Köper ni kogödsel på påse så är det inte nåt vidare starkt utan fungerar mer som jordförbättring. Men först o främst, se och känn er för hur marken verkligen ter sig. Det som kan verka vara lera kan i själva verket vara obrukad matjord, speciellt i en odlingslott. Det finns säkert en hel del gömda fynd i marken!
Christoffer
Ja, mycket har blivit borttaget nu, och vi har hittat purjolökar och myntor.
Då är det bäst att vänta med kogödsel, men när ska kogödseln läggas i jorden
nästa år? Är det vår eller höst?

Jorden är halvt brukbar, och känns rätt torr, även om gräslök och sådant mår bra
där. Räcker det med att gödsla med gräsklipp efter plantering av önskvärda växter,
eller ska man köra med några nävar hönsgödsel i en kanna och vattna?

Vi har även hallonbuskar... ska man gödsla de på något sätt, eller vänta med det?
CillaM
Ja, torr är marken men det är väl så att det inte har regnat hos er heller? Du kan lägga på kogödsel nu men jag är rädd att du mest gödslar ogräset. Annars är just våren perfekt att lägga på kogödsel och hösten hästgödsel (har jag för mig). Gräsklippet är perfekt att lägga i rabatterna, håller till viss del fukten också, daggen som kommer om natten. Hönsgödsel vet jag rekommenderas på våren men senare än april vet jag faktiskt inte. När det gäller hallonen så kan jag inget om det. Kanske någon annan vill svara istället?
Preussen
bärbuskar generellt ska undvikas att gödas med kväve på våren. däremot kalium kan man ge en generös giva av. aska är en bra kaliumkälla.
Christoffer
Det finns aska där det har eldats med björkar och ensilagesäckar. Men är askan ok när ensilagesäckar har använts? Jag misstänker att det inte är så bra.

Ska man blanda kogödseln med jorden, eller bara lägga på ett lager ovanpå, som
man sett att många har gjort?
Kilmister
Säckarna är väl gjorda av PVC, och det är bland det renaste som går att elda bara det är tillräcklig temperatur. Tror knappast att det finns något kvar om det inte bara pyr eldats.
Gurkan
CITAT (Kilmister @ 29-05-2008, 01:07) *
Säckarna är väl gjorda av PVC, och det är bland det renaste som går att elda bara det är tillräcklig temperatur. Tror knappast att det finns något kvar om det inte bara pyr eldats.

Huhhh ... inte PVC !!!!

PolyEten, PE. Blir bara CO2+H2O vid förbränning.
Bassam
långtidsverkande som kogödsel eller hönsgödsel kan du sätta de i jorden bättre än över jorden, så slipper man komma ihåg att göda med näring i vattnet.
lyck till, H:Bassam

CITAT (Bassam @ 31-05-2008, 01:34) *
långtidsverkande som kogödsel eller hönsgödsel kan du sätta de i jorden nu, det är bättre att blanda dem i marken än över jorden, så slipper man komma ihåg att göda med näring i vattnet.
lyck till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon