Full version: staketvindruvor
rirre
Mina staketvindruvors blad har frusit. Bladen och små, små vindruvsklasar hade kommit fram så kom en frostnatt som jag inte tänkte på, innan den kom. Bladen och klasarna vissnade. Nu undrar jag om någon vet kommer det nya blad i sommar och ska jag beskära grenarna nu? Ta bort de vissna bladen? Blöder vinrankan om jag beskär nu. Idag är det den 25 maj och jag bor i zon 2-3
RibesRubusVitis
Vissna blad kan du möjligen ta bort, men skär inte i den förvedade delen av vinrankan. Om du har tur, finns ”sekundära” knoppar under de primära och de kan växa ut i stället. Dessa brukar inte ha lika många fruktanlag så skörden blir mindre. (Ibland finns rentav ”tertiära” knoppar som i så fall inte ger några druvor förrän nästa år.)
Annars gör de vissna bladen ingen skada och river du för vilt kan de dra med sig sekundärknopparna också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon