Eva-Lotta
Hej

Någom som har koll på om det är ok att lägga citrusskal i komposten? Jag har läst att citurs ofta är mycket besprutade och att man därför ska undvika att lägga dem i komposten. Någon som har kunskaper och/eller åsikter i frågan?

Eva-Lotta
CillaM
Jag lägger allt sånt i komposten. Är du orolig för komposten så är det väl lite underligt att du inte är mer oroad över att äta apelsinerna, eller äpplen för den delen.
KURT
Jag är alltid fascinerad av sådana här sortera frågor. Hur mycket citrusfrukter kan man egentligen äta? Hur stor andel av den totala komposten utgör citrusskalen?
Eva-Lotta
CITAT (KURT @ 26-05-2008, 06:20) *
Jag är alltid fascinerad av sådana här sortera frågor. Hur mycket citrusfrukter kan man egentligen äta? Hur stor andel av den totala komposten utgör citrusskalen?

Frågan är alltså så dum att den inte ens borde ställas och inte förtjänar ett ordentligt svar????

Som jag skrev så har jag läst att man ska undvika lägga citrusskal i komposten pga besprutningen av dem. Detta har jag läst i en bok som handlar om hur man som privatperson kan bidra till en bättre mijö. Och jag väntar fortfarande på ett svar från någon som vet något om detta och inte bara vill ta chansen att vara nedlåtande.

Eva-Lotta
(som faktiskt äter MYCKET citrusfrukter)
CillaM
Men Eva-Lotta, det är ingen som är nedlåtande här. Det finns inga dumma frågor, jag håller med dig till 100%!

Men ibland finns svaret där precis framför en. De eventuella gifterna i skalet är inte ens en droppe i havet jämfört med de gifter som transporterna släpper ut, de transporter som fraktar bl.a. apelsinerna. Eller om man ska börja vid odlingen, varför överhuvudtaget köpa något som man vet är besprutat med gift?

De gifter som eventuellt finns kvar försvinner nog snabbt. Och det är som Kurt också säger, man måste äta mängder med sånt ifall en kompost ska påverkas så som du menar. Det lilla skal du slänger, jämfört med alla andra komposterbara saker, är en sådan liten del att komposten påverkas inte. tummenupp.gif
Knytt
Jag har läst att citrusskal dessutom ger en väldigt fin jord smile.gif
Eva i Västerås
Citrusskal är nog inte sämre än något annat.
Som sagt - oroar man sig, så bör man väl köpa obesprutad frukt och grönt. Över huvud taget.
Apor på zoo äter tydligen obesprutade bananer hela med skal, men skalar dem som är besprutade...

I komposten verkar citrusskalen multna från insidan. Har någon gång lagt en hel, möglig apelsin i komposten, och plockat ut den hel ett år senare. Så se till att dela isär frukterna / skalen.
Eva-Lotta
Tack för alla svar hittills.

Jo, är det så att det är så farligt med besprutade apelsiner att man bör undvika att lägga skalen i komposten så är det kanske inte bra att äta sådan frukt heller.

Men är det någon som har hårda fakta i frågan? Hur mycket gifter används? Vilka? Hur mycket påverkar de i komposten? Och hur mycket av gifterna tränger in i apelsinköttet?

Även om citrusskalen bara är en mängdmässigt liten del av kompostmaterialet så säger ju inte det något om vilken påverkan det faktiskt har (i så fall skulle det ju inte vara farligt att slänga en kvicksilvertermometer i komposten någon gång i bland ...)

Eva-Lotta
(som alltid köper KRAV-märkta apelsiner och citroner när sådana finns att tillgå)
Anders Roslagen
Det jag läst om kemikalierester på frukt och grönsaker är att det inte är ovanligt att sådana finns men det mesta försvinner om man sköljer dem. Det är på ytan det mesta finns, inte i själva frukten man äter. Det är inte frågan om tungmetaller utan föreningar, och de bryts ner, speciellt i värme som en kompost ger! Innan de brutits ner är de förstås skadliga.
Eva-Lotta
CITAT (Anders Roslagen @ 26-05-2008, 23:38) *
Det är inte frågan om tungmetaller utan föreningar, och de bryts ner, speciellt i värme som en kompost ger!

Tack, då vågar jag nog fortsätta lägga skale i komposten (och äta frukten först!)

Eva-Lotta
Piccante
CITAT (Eva-Lotta @ 26-05-2008, 09:37) *
Frågan är alltså så dum att den inte ens borde ställas och inte förtjänar ett ordentligt svar????

Som jag skrev så har jag läst att man ska undvika lägga citrusskal i komposten pga besprutningen av dem. Detta har jag läst i en bok som handlar om hur man som privatperson kan bidra till en bättre mijö. Och jag väntar fortfarande på ett svar från någon som vet något om detta och inte bara vill ta chansen att vara nedlåtande.

Eva-Lotta
(som faktiskt äter MYCKET citrusfrukter)

Tror inte Kurt ville vara nedlåtande men det är faktiskt lite ironiskt i en betraktares ögon att många bekymrar sig för sin kompost och de egna kompostmaskarna. Många är oroade för att lägga bananskal i komposten med men hur många tänker på att bananer är en av de grödor som kräver mest besprutningsmedel? Att banaer odlas i sydamerika och sydostasien där arbetarna (ofta) hanterar paraquat och andra gifter utan skyddskläder och att många drabbas av förgiftning dessutom skadas den omgivande miljön av gifterna och allt plastemballage som sprids. sen sitter vi hemma och bekymrar oss för komposten.... Tycker det är lite av ett I-landsproblem.

Jag tycker att citrus och bananskal ska komposteras för de gör ingen nytta om de hamnar med brännbart avfall. Hushållsavfall har ofta väldigt hög vätskehalt och gör bara att avfallet brinner sämre.
Preussen
CITAT (Markus_H @ 27-05-2008, 10:38) *
Tror inte Kurt ville vara nedlåtande men det är faktiskt lite ironiskt i en betraktares ögon att många bekymrar sig för sin kompost och de egna kompostmaskarna. Många är oroade för att lägga bananskal i komposten med men hur många tänker på att bananer är en av de grödor som kräver mest besprutningsmedel? Att banaer odlas i sydamerika och sydostasien där arbetarna (ofta) hanterar paraquat och andra gifter utan skyddskläder och att många drabbas av förgiftning dessutom skadas den omgivande miljön av gifterna och allt plastemballage som sprids. sen sitter vi hemma och bekymrar oss för komposten.... Tycker det är lite av ett I-landsproblem.

Word Markus H, Word! kompiskram.gif

Jag tycker att citrus och bananskal ska komposteras för de gör ingen nytta om de hamnar med brännbart avfall. Hushållsavfall har ofta väldigt hög vätskehalt och gör bara att avfallet brinner sämre.

citrusskal brinner dock fin fint. innehåller en del olja.
puskas5
Ett problem med många trådar som inleds med en fråga av typen "är det farligt med?" är att många känner sig kallade att svara men att de flesta faktiskt inte levererar något egentligt svar. Det blir en massa funderingar och lite skrönor och något som man har läst och en och annan gissning. Så har till exempel frågan om det är farligt, med tanke på besprutningsgifter, att lägga citrusskal i komposten inte fått något säkert svar.
Själv lägger jag citrusskal i min kompost. Jag tror inte att mängden besprutningsmedel är så stor, särskilt inte om citrusen har sköljts, att det utgör någon fara för kompostens små djur eller för mig. Men, märk väl, det är bara som jag tror.
Bassam
Det är inte så bra att använder besprutning frukt eller grönsaker eller rötter frukt till mat eller till komposten, på grund att gift material går inte bara på skalet men de går i hela växter, eller hur vi bekämpar bladlöss tillexempel genom att bespruta gift material på bladet sedan gå gift till sava växter och gå genom växt sedan när stackars bladlöss suga sav från växt dog,
jag hade förut arbetskamrat som jobba med besprutning, han var 35år gammal, plötsligt han dog och de vet inte varför, hans familj kunde inte få skadestånd, men min kompis bad de ta kadaver till sjukhuset för att vet orsaken, och i sjukhuset vet att han fick stora mängden av gifter från sin jobb.
Obs: jag menar att gift material gör inte någonting om de är lite men när de blir farligt när de blir mycket.
Lycka till, H:Bassam
Eva i Västerås
Jo, det är klart att det är farligt med många besprutningsmedel, speciellt i stora mängder.
Men då bör man som sagt tänka på de som jobbar i odlingarna och kräva obesprutade grödor!

De mängder vi får med frukten är försumbara jämfört med vad jordbruksarbetarna får i sig, med cancer, missbildade barn och gud vet allt som följd.

Till våra komposter kommer mikroskopiska mängder av bekämpningsmedel. Det vi sköljer av kommer ut i sjöar och vattendrag. Allt vi inte skalar, äpplen, jordgubbar osv. kan ha gifter på ytan, som vi inte kan skölja av. Speciellt sånt som importerats.

Men, hela tiden, det vi får hit är alltid bråkdelar av vad arbetarna utsätts för.

Och sedan tillkommer alla utsläpp som transporterna från andra sidan jorden orsakar. Och skövlade regnskogar, och...

Så, för oss själva, men framför allt för dom som odlar våra frukter och grönsaker, så tycker jag vi ska köpa kravodlat och närodlat.

Det här resonemanget kommer upp med jämna mellanrum och vi skriver alltid lika mycket.
Ändå fuskar även jag och köper importerat och vanligt odlat. Men bara när jag inte får tag på närodlat (först) och/eller kravodlat (därefter).
Men bananer, kaffe och te köper jag alltid kravodlat, helst även rättvisemärkt. Det är tydligen dom grödor som besprutas hårdast i vanlig odling.
Eva-Lotta
det är faktiskt lite ironiskt i en betraktares ögon att många bekymrar sig för sin kompost och de egna kompostmaskarna. Många är oroade för att lägga bananskal i komposten med men hur många tänker på att bananer är en av de grödor som kräver mest besprutningsmedel?

Ganska många tror jag, och vi blir fler hela tiden.

Att banaer odlas i sydamerika och sydostasien där arbetarna (ofta) hanterar paraquat och andra gifter utan skyddskläder och att många drabbas av förgiftning dessutom skadas den omgivande miljön av gifterna och allt plastemballage som sprids. sen sitter vi hemma och bekymrar oss för komposten.... Tycker det är lite av ett I-landsproblem.

Att man bekymrar sig om sin kompost är ju inte precis samma sak som att man inte bryr sig om resten av världen. Tvärtom kan väl bekymmer över den egna komposten vara en utmärkt utgångspunkt för bekymmer över resten av världen också. Förhoppningsvis leder det också till aktion.

torkil
Läger inte citrusskal i min kompost för det verkar ta så lång tid att brytas ned-
eugenia

"Att man bekymrar sig om sin kompost är ju inte precis samma sak som att man inte bryr sig om resten av världen. Tvärtom kan väl bekymmer över den egna komposten vara en utmärkt utgångspunkt för bekymmer över resten av världen också. Förhoppningsvis leder det också till aktion."

Så tycker jag också. Komposten är pedagogisk och tankeväckande. Är det någon vits med att inhandla 1 st ekologisk citron eller banan? Absolut! Genom att vara med och öka efterfrågan kan man påverka.

Människor har sprutat gift på mat sedan ungefär 1930 tror jag. Hoppas, vid 2030 att detta helt har upphört.
Marit O
Antagligen bryts gifterna ner i komposten. Det finns en seglivad myt om att besprutade citrusskal inte skulle brytas ner i komposten, vilket också poppade upp i Icas kundtidning förra året. Då skrev jag det här till redaktionen:

Inom jordbruksvärlden informerar man flitigt om att sprutor för bekämpningsmedel ska fyllas på en s k biobädd eftersom biologiskt aktivt material binder och bryter ner besprutningsmedlen. Blir koncentrationen för stark kan förstås vad som helst dö, men lite skal från frukt klarar en välskött kompost.

Jag har komposterat i många år och ofta stött på myten att citrusskal/potatisskal/whatever inte bryts ner om det inte är Kravmärkt. Jag försöker köpa mycket Kravmärkt, men jag har en stor och fruktälskande familj som också äter många kilo konventionella apelsiner per år. Det syns inte ett spår i komposten.

Piccante
CITAT (Marit O @ 03-06-2008, 10:49) *
Antagligen bryts gifterna ner i komposten. Det finns en seglivad myt om att besprutade citrusskal inte skulle brytas ner i komposten, vilket också poppade upp i Icas kundtidning förra året. Då skrev jag det här till redaktionen:

Inom jordbruksvärlden informerar man flitigt om att sprutor för bekämpningsmedel ska fyllas på en s k biobädd eftersom biologiskt aktivt material binder och bryter ner besprutningsmedlen. Blir koncentrationen för stark kan förstås vad som helst dö, men lite skal från frukt klarar en välskött kompost.

Jag har komposterat i många år och ofta stött på myten att citrusskal/potatisskal/whatever inte bryts ner om det inte är Kravmärkt. Jag försöker köpa mycket Kravmärkt, men jag har en stor och fruktälskande familj som också äter många kilo konventionella apelsiner per år. Det syns inte ett spår i komposten.

Kan tillägga att även DDT bryts ned biologiskt fast det är ett av de "värre" gifterna. DDT verkar brytas ned fortare i tropikerna där omsättningen är snabbare i marken än på norra halvklotet. därmed inte sagt att det är bra att använda men tids nog så försvinner det mesta. Man ska skilja på gifter som kan brytas ned och de gifter som bioackumuleras (binds i vävnad hos levande organismer) de förs vidare i näringskedjan. I en kompost är det rätt hög värme vilket jag tror kan hjälpa till att bryta ned gifter om inte annat så lakas de ju ut med tiden så det är nog större fara för grundvattnet i så fall än kompostmaterialet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon