CillaM
Nu är mitt nya tak äntligen på plats, känns jättegott och på tiden var det, sa snickaren. Har mängder med gammalt tegel, som är trasigt efter nerkastning från taket. Jag planerar att fixa i ordning en ful bit i ett hörn av huset där förra ägaren cementerat stora bitar tillsammans med sten. Detta är så skevt och sprucket att det är hopplöst att sätta bord och stolar. Planen är: bonka loss skiten och sedan fylla upp med sand och sedan, eventuellt, småkrossat lertegel. Såg detta för några år sedan på trädgårdsmässan och det var verkligen en 'aha-upplevelse'. Men, det är ju inte helt svettfritt att bonka tegel precis. Är det någon som gjort något liknande, bonkat tegel och hur var det? Tog det lång tid? Ytan är ca 4-5 kvadrat.
Fågelvägen
Det du såg på mässan var antagligen inte krossat för hand. Det finns en firma som säljer krossat taktegel, jag såg deras reklam på nätet nyligen. Produkten ser ut som grus i storleken 0-8 mm ungefär, riktigt snyggt!

Jag har krossat små mängder taktegel som fyllnadsmaterial, visst GÅR det, men verkar ganska mödosamt om man vill ha det riktigt smått. Fast det kan du förstås prova själv, bara provbonka! Som återanvändningsidé är det ju perfekt! Värre är det med den spruckna betongen, den är förmodligen hård som granit om den är gammal. Går det inte att bara täcka över den med grus och tegelkross?

CillaM
CITAT (Fågelvägen @ 25-05-2008, 22:38) *
Det du såg på mässan var antagligen inte krossat för hand. Det finns en firma som säljer krossat taktegel, jag såg deras reklam på nätet nyligen. Produkten ser ut som grus i storleken 0-8 mm ungefär, riktigt snyggt!

Jag har krossat små mängder taktegel som fyllnadsmaterial, visst GÅR det, men verkar ganska mödosamt om man vill ha det riktigt smått. Fast det kan du förstås prova själv, bara provbonka! Som återanvändningsidé är det ju perfekt! Värre är det med den spruckna betongen, den är förmodligen hård som granit om den är gammal. Går det inte att bara täcka över den med grus och tegelkross?

Nä, usch, betongen måste bort. Eller, det är väl egentligen inte betong utan cementblock som är gjutna i flera stycken över sprängsten. Men det är ihåligt under. Ska testa i morgon med att ta spettet och kolla. Värre är det med lerteglet då, vet inte om jag orkar bonka så mycket lertegel, att det är maskiner som gör sådana mängder antog jag men det är nog inget jag orkar på kort tid. Finns ju annat att använda sina muskler till. Men det är som du säger, himla snyggt.
Fågelvägen
Cilla, är du på dåligt humör ibland kan ju bonkandet vara bra terapi, som vedhuggning ungefär. Svårigheten är kanske att få tegelsmulorna tillräckligt små. Är de vassa, vill du kunna gå barfota på dem? Följer rött tegelfnas in i huset? Kanske det finns flera skäl att avstå.

Betong med fastsittande sprängsten kommer att göra dig riktigt muskulös. Hoppas du aktar ryggen! Grävmaskin rekommenderas! Det kommer säkert att bli jättefint när det är färdigt biggrin.gif

CillaM
giggle.gif Den kommer snarare göra mig muskel-lös. Jo då, jag ska ta det lugnt, ska bara kolla...
Morbid
Om man har tid / lust, så kan man trumla tegelkross i en gammal betong-tombola tillsammans med lite vatten. Då försvinner de vassa kanterna.

CillaM
Ah, det var ingen dum idé. Tror du man kan tumla större bitar av pannorna tillsammans med en sten, för att krossa dom i mindre bitar?
ingrids
Risken är nog att du behöver storsten i så fall, och det kan kanske skada tumlaren. Varför inte ha en stenkrossartävling till midsommar och låta gästerna banka loss? Klår små grodorna alla gånger och du kan säkert låna in släggor från grannskapet smile.gif
CillaM
CITAT (ingrids @ 26-05-2008, 20:59) *
Risken är nog att du behöver storsten i så fall, och det kan kanske skada tumlaren. Varför inte ha en stenkrossartävling till midsommar och låta gästerna banka loss? Klår små grodorna alla gånger och du kan säkert låna in släggor från grannskapet smile.gif

Ja du, det tål att tänkas på, varför inte? Teglet ligger ju kvar säkert hela sommaren.
Morbid
CITAT (CillaM @ 26-05-2008, 19:40) *
Ah, det var ingen dum idé. Tror du man kan tumla större bitar av pannorna tillsammans med en sten, för att krossa dom i mindre bitar?

Nja..

Det kan bli så att det bara slås loss flisor av de större bitarna.. Jag hade nog försökt att krossat och sorterat lite, kört olika storlekar i olika omgångar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon