Full version: Ormhassel
DragonLady
Ska en ormhassel verkligen alstra nötter confused.gif jag trodde att det inte blev nötter på, varför vet jag inte när jag tänker efter g.gif men jag antar att det beror på att den har den här slags sjukdomen som gör att grenar vrider sig o bladen blir bulkiga..
...... någon som vet?
CillaM
Mina alstrar nötter. Vad då sjukdom förresten? Har aldrig hört något om att det ska vara en sjukdom som gör att ormhasseln ser ut som den gör.
Boxer
wikipedia.org/wiki/Ormhassel
DragonLady
Sjukdom e det ju inte men en skada.

Ormhassel
(Corylus avellana 'Contorta') är en en namnsort av hassel med skadad tillväxtpunkt, vilket ger grenar som skruvar sig ormlikt. Även bladen är förvridna. Ormhassel bildar en buske på upp till tre meter. Den är nästan alltid ympad på vanlig hassel och det är viktigt att skott från underlaget skärs bort om ormhasseln skall överleva.

Blad och hängen.Ibland används felaktigt namnet trollhassel, vilket är namnet på helt andra växter, se trollhasselsläktet.

Tidigare hade ormhasseln det vetenskapliga namnet Corylus avellana f. contorta (Bean) Rehder, (Corylus avellana var. contorta Bean) men då mutationen inte är naturligt förekommande anses den idag vara en kultursort.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ormhassel
CillaM
Jo, det visste jag redan och det var därför jag var lite undrande över det du skrev
DragonLady
Aha..ok.
Jag ser inget om nötter på ormhasseln på wikipedia...
CillaM
CITAT (DragonLady @ 25-05-2008, 23:09) *
Aha..ok.
Jag ser inget om nötter på ormhasseln på wikipedia...

Jag hittade faktiskt en länk som kommer härifrån Nöt från ormhassel
DragonLady
Ok.. thanks.gif
....... då är det inte konstigt att jag fick nötter förra året då giggle.gif
Detta året ser det ut att komma mängder tummenupp.gif ska oxå prova att så några av dem..
nikced
Hej!

Jag har en ormhassel som har burit nötter flera år. Eftersom jag själv är allergisk mot nötter så har jag inte smakat på dom, men grabben åt en fjolårsnöt för ett par veckor sedan och hävdade att den smakar precis som vanliga hasselnötter.

Jag har även provat att sätta en nöt från ormhasseln och det blev då en helt vanlig hassel. Inget spännade alls....

Tyvärr är min lite deppig just nu. Jag flyttade den i september och fick med en rejäl rotklump. Men nu är jag lite orolig för det har bara kommit ett par blad på den hittills. Det finns knoppar men dom ser ut stå stilla i mognad.

/Niklas
embees
CITAT (DragonLady @ 25-05-2008, 21:58) *
Ska en ormhassel verkligen alstra nötter confused.gif jag trodde att det inte blev nötter på, varför vet jag inte när jag tänker efter g.gif men jag antar att det beror på att den har den här slags sjukdomen som gör att grenar vrider sig o bladen blir bulkiga..
...... någon som vet?

Varför skulle den inte sätta frukt?
Nötterna är jättegoda. De allra godaste hasselnötter jag någonsin ätit eftersom de var pinfärska. Rekommenderas!
DragonLady
Ja visst är nötterna goda.. tummenupp.gif
Trodde kanske att det inte blev några nötter eftersom plantan är medvetet skadad.
Klippte bort rotskotten som kommit o som var raka eftersom man skulle det för annars klarar sig inte själva ormhasslet utan blir då tillslut en vanlig hassel.
Tänkte sätta ner några nötter för jag ville ha vanlig hassel också flirting.gif
huskatt
Ormhasseln verkar växa långsamt? I alla fall min.En kulturväxt är det ju oxå. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon