myy
Vi skall bygga/gräva för avskärmande rabatter av rosor. 2 st rabatter med en längd på vardera 570 cm. Kanterna byggs av spillmaterial, 190 cm långa träbitar. Vilket skulle ge en jordbredd på ca 175 cm. Låter det vettigt eller skall vi såga till spillbitarna? Hur tätt skall man plantera rosor med sluthöjd 120-150 cm? Alltså hur många buskrosor går det åt för att fylla rabatterna.

Tanken är att köpa reaplantor mitt i sommaren, vilket fungerade finfint förra året då vi anlade en ny rabatt. Fast då är det bra att ha olika alternativ, så kom gärna med förslag på vad det skall stå på krukorna...
renate
Jordbredden är helt ok,hur många rosor det går åt beror på sort du plantera.Du skrev det skulle vara buskrosor,75cm mellan buskorna blir bra dvs 7ella 8 rosor går åt för en rabatt.Du kan plantera glesare om det är starkväxande buskar.
ingrids
Med den jordbredden kan du testa att plantera lite i zigzag - brukar bli snyggare för då blir det inte glesare på sina ställen. Olika buskrosor blir olika breda, så det kan vara bra att kolla just sorten du köper. Till ett häckprojekt med den sortens avgränsning kan du ju också välja sorter som sätter rotskott - då blir det extra tätt smile.gif
myy
Tack för svaren! Finns det rosor som växer bra med mindre jorddjup än andra? Vi har urjobbig lera, så därför bygger vi uppåt och gräver så lite som möjligt. Fast växterna måste ju trivas! Idealet vore växter som tycker att det är OK med sammanlagt ca 40 cm jorddjup, men det kanske är snålt? Övriga rosor här har 50-60 cm. Rosegenskaper vi söker är sundhet (blåst, regn och blöta), snabbvuxenhet och lång, skön blomning. Doft och nypon är också helt OK, men rabatten är inte intill huset, så det är inte jätteviktigt. Rosa-vitt-creme är önskade färger. Det vore kul med andra sorter än dem vi redan har (Celestial, Salet, Grootdorst, Maidens Blush, Iceberg) även om det är rosor jag tycker om och som står pall för hårda Nordsjövindar. Förslag på alternativ eller vad jag bör undvika på västkusten mottages tacksamt!
Adelina
Rosor vill ha minst 50-60 cm djup för att trivas. Visst kommer de att växa i mindre jord, men det blir inte bra.
Okuleringen skall ju vara nån dm under jord, och sen blir det inte mycket kvar.
Möjligtvis skulle någon låg ros av marktäckartyp funka hyfsat, men det är ju inte det du vill ha!
Jag hade nog dessutom satt dem med ca 50 cm mellanrum. Då blir intrycket att det är en häck och inte enskilda buskar.
Om du har bra jord och mycket sol så kanske myskrosor skulle passa? Trier, Moonlight, Queen of the Musks eller Ghislaine de Feligonde t ex.
Eller nån tålig rugosahybrid, typ Blanc double de Coubert eller Louise Bugnet. De sista växer ju fort...
myy
Jag har ingen jord alls, utan bara ren lera -helt oanvändbar - så jag skall köpa några kubik. Gräver gör jag inte heller själv, mer än grässvålen, eftersom jag inte lyckas komma ner i leran. Blir till att utnyttja sambon. Läget är rätt soligt däremot. Eftersom rabatterna inte ligger i tomtgränsen är inte häckkänslan viktig, utan bara avskildheten. Jag tycker att buskar skall se ut som buskar! Bara det inte blir stora glapp emellan. Växa fort vill jag helst att det gör! Idén är att ha lite avskildhet när vi radikalbeskär oxelhäcken några meter bakom rosorna.Jag har funderat på rugusor, men är lite rädd för att det kommer att se ut som på skolgården när jag var liten. Inte så trevligt.
ingrids
Undviker du bara den stackars utskällda Hansa och väljer någon i mjukare rosa t.ex. Louise Bugnet så är risken liten för sjuttitalsskolgårdsångest smile.gif
myy
CITAT (ingrids @ 27-05-2008, 19:50) *
Undviker du bara den stackars utskällda Hansa och väljer någon i mjukare rosa t.ex. Louise Bugnet så är risken liten för sjuttitalsskolgårdsångest smile.gif

Precis vad jag vill undvika. Varje höst fick eleverna gå man ur huse för att utrota nyponen vars "klipulver" annars brukades i krigsföring på skolgården.

Louise Bugnet är fin, men jag vill blanda olika sorter i rosa och vitt, så att man ser varje växt som en individ. Inte bara gick jag i skolan på 70-talet - jag är mellanbarn också!

(skulle inte alla lämpade rosor få plats får jag väl ordna fler rabatter...)

Adelina
Det finns ju många fina rugosahybrider i rosa och vitt: förutom Louise B så finns t ex Jens Munk, Therese Bugnet, Lac Majeau, Martin Frobisher.
Therese och Martin tycker jag inte ser ut som rugosor alls egentligen.
Fördelen med dem är ju att de växer hyfsat fort och är friska; Therese Bugnet har dessutom en alldeles fantastisk doft! Min bästa rosdoft faktiskt!
myy
Tack för bra rosenförslag. Nu söker jag åsikter om följande sorter:

Ritausma
John Davis
Blanc double de coubert
Therese Bugnet
Louis Bugnet
John Cabot
Martin Frobisher
Jens Munk
Lac Majeau

Vilka är olämpliga i sammanhanget, hur höga blir de här i zon 3 och hur många sorter skall man ha?
Adelina
Ritausma och John Davis är väldigt starkväxande!
De drar iväg rätt långa skott så de kan nog lätt bli lite för mycket.

Annars så kan du ju välja & vraka, alltifrån bara samma sort till en tre, fyra sorter. Jag tycker personligen det är snyggt om samma sort återkommer.

Alla sorterna bör bli rätt höga hos dej, minst runt 1,5 m. Eftersom de är remontende så kan du beskära dem hårt om du tycker de blir för stora, de kommer ändå att blomma!
Sommartorparn
CITAT (ingrids @ 27-05-2008, 19:50) *

Ny blev jag nyfiken. Varför är den utskälld? Tycker jag har läst så mycket lovord om Hansan just på detta forumet så att jag faktiskt själv börjat överväga en Hansahäck fastän jag egentligen inte är så förtjust i Rugosor.

Myy,
Gör det egentligen så mycket att du har styv lera i botten? I princip gillar rosorna lerjord. Skulle tro att dom klarar att borra ner sina rötter i den leran, bara dom har ett luckert lager jord överst. Förresten, danska Rosenposten planterar rosor bara genom att göra ett snitt i en markduk sticka ner en spade o vicka lite. Ingen grävning o jordförbättring. Men då ska man nog välja bland de rustikare rosorna lämpliga för "fritidsgrunn"
myy
CITAT (Adelina @ 29-05-2008, 08:52) *
Ritausma och John Davis är väldigt starkväxande!
De drar iväg rätt långa skott så de kan nog lätt bli lite för mycket.

Kan man inte klippa ner dem om de blir över 150 cm? Eller störs de då?

Annars så kan du ju välja & vraka, alltifrån bara samma sort till en tre, fyra sorter. Jag tycker personligen det är snyggt om samma sort återkommer.

Jag vill ha både svagt rosa och vitt, men kanske även ett starkrosa "utropstecken".

Alla sorterna bör bli rätt höga hos dej, minst runt 1,5 m. Eftersom de är remontende så kan du beskära dem hårt om du tycker de blir för stora, de kommer ändå att blomma!

150 cm är perfekt!

Angående jorddjup blir jag mer och mer förvirrad. En del säger 70, de flesta 60 och en del säger att det duger med färre cm. Att ren lera skulle duga har jag aldrig hört förr, men här är vattensjukt, så att bygga på höjden har visat sig vist.
Adelina
Om man säger så här; 50 cm är ett minimum för att rosor skall trivas. Gärna mer alltså, men inte mindre.

Det är ju ingen höjdare att hålla på att klippa rosorna hela året, bättre att välja lägre sorter. T ex Ritausma växer ju inte bara på höjden utan på alla håll med långa grenar. Kan ju lätt bli ett par meter bred, och då får du ju klippa bort blommor om du vill hålla in den, det räcker nog inte att bara beskära hårt på våren.

Om du vill ha lite mer färg så finns det ytterligare en rugosahybrid som heter Ruskin med läcker stark cerise-nästan-röd färg.
Lite ovanlig är den dock.
Ingrid Zon3
Mina Stanwell Perpetual sattes på typ 30 cm djup och jag antar att de vuxit ännu snabbare om de haft djupare jord. Men nu var det för sent på säsongen för att hålla på dalta, ner med dom bara, och det har gått bra.

Jag tror också att den rosen fyller dina krav. Vitrosa fyllda blommor, doftar ljuvligt, blommar juni-oktober (min ena har två utslagna blommor idag) blommar ofta t.o.m. efter första frosten. Frisk enligt roslexikonet (LÅG), och går till zon 6. Fast höjden står angiven till 1,8.
myy
Det verkar vara en trevlig ros, men i Hortogreens katalog står det att den bara blir 1-1,5 meter och en meter är alldeles för lite, tycker jag. Speciellt med tanke på att jag inte skämmer bort mina växter lär det vara en risk att den inte växer maximalt.
Ingrid Zon3
Då är vi lika på det, myy. smile.gif
Jag kan mäta efter den här säsongen får vi se vart den hamnat.

(Jag känner inte till Hortogreen och vet inte om de vet mer än Lars-Åke Gustavsson (LÅG) om rosor.)
Adelina
CITAT (Ingrid Zon3 @ 01-06-2008, 12:15) *
Då är vi lika på det, myy. smile.gif
Jag kan mäta efter den här säsongen får vi se vart den hamnat.

(Jag känner inte till Hortogreen och vet inte om de vet mer än Lars-Åke Gustavsson (LÅG) om rosor.)

Stanwell P. kan bli stor med rätt förutsättningar, har sett den närmare två meter hög, men den tar lååång tid på sig att växa. I början är den rätt ynklig.
Den bör beskäras rätt hårt de första åren för att bli tät.
Rugosahybriderna växer betydligt fortare, särskilt de som ligger nära arten.
myy
Än är det långt ifrån färdiggrävt, men grässvålen är borta, så man kan se formen. Den blev väl inte riktigt enligt ursprungsplanen, men jag hoppas att det blir bra. Första rabatten blir 570x175 cm, men den andra hamnar lite bakom och går omlott så att det bildas utrymme för en rosenbåge emellan. Därmed blir av utrymmesskäl rabatt nr två längre, men smalare (750x120).

Rosenbågen gör ju att jag nu också söker en passande klättrare med god doft. Helst inte för taggig med tanke på att bågen inte skall upplevas som en skräcktunnel.

Bågen kommer att bli två meter lång och 170 cm bred. Höjd har vi inte bestämt. Ritningar välkomnas! Vi ha en man som lovat att hjälpa till med svetsning av armeringsnät, men då måste vi ha en ritning!

Rosenrabatterna tar form i bakgrunden
Ezereht
Tycker hansaland är finare än hansa. Bladen är mer blanka.
myy
CITAT (Ezereht @ 23-07-2008, 12:47) *
Tycker hansaland är finare än hansa. Bladen är mer blanka.

Är inte den röd?
Kajsa
Jo, Hansaland är tomteröd, finns i mitt album/rugosa. Dom rosorna du frågade om hittar du i mitt album/Kanadarosor har skrivit till vad jag tycker, storlek mm
Vad duktiga ni varit, blir nog fint, ska ni plantera i höst ?
myy
CITAT (Kajsa @ 23-07-2008, 18:56) *
Jo, Hansaland är tomteröd, finns i mitt album/rugosa. Dom rosorna du frågade om hittar du i mitt album/Kanadarosor har skrivit till vad jag tycker, storlek mm
Vad duktiga ni varit, blir nog fint, ska ni plantera i höst ?

Tomterött är fint, men passar inte in.
Vi skall åtminstone BÖRJA plantera i höst. Ev. kommer en del av den bortersta, smalaste (lite vinklade) rabatten att breddas delvis OM första rosenbågen lyckas, för i så fall vill sambon vinkla och bygga ut bågen. Svårt att förklara, men en böjd tunnel skulle uppstå...
Fortsättning följer.

Förresten vilken är den ultimata rosenbågesrosen med förförisk doft? Inte tomteröd. Ditt album är ju så stort,Kajsa, att jag blir helt förvirrad!
Stiffe
Varför enbart rugosarosor? Eller, varför rugosor över huvud taget? Jo, jag vet att de växer som ogräs på de flesta ställen, men om man inte bor i lappländskt klimat så finns det ju så många andra trevliga rosor att välja på. Det är ju snudd på helgerån att inte unyttja det (tycker jag).

Appropå lerjord och upphöjda bäddar och jorddjup: har själv stabbig obefintligt dränerande lerjord där upphöjda bäddar är den enda framkomliga vägen. Har därvidlag samma inställning som ni - ju mindre grävning i lerjorden desto bättre. (Har knäckt både ett spad- och ett grepskaft i mina lerjordsgrävningsförsök här). Nu gör jag som så att jag vänder grässvålen upp- och ner, och sedan ställer jag rosen ovanpå och fyller upp en form av gigantisk kinnekulle/mullvadshög med plantjord & grus runtomkring (50/50 - blandning sisådär). Det går utmärkt, men det är klart att ju mer/djupare fluffjordlager desto bättre. Jag har inte hållit på så många år än, men jag tror att skillnaden består i tiden, dvs ju djupare god jord -bädd desto snabbare etablering. Eller omvänt, min latmaskmetod medför att rosorna behöver längre tid på sig att bli stora. Man kan också uttrycka det som så att när man har dåligt dränerande jord så måste man bygga uppåt, ty om man gräver nedåt så spelar det ingen roll vad man fyller med - det blir ändå en bassäng med stående vatten. alltså måste man bygga uppåt, och då ser det konstigt ut om man bygger för högt. Nej, då får man ta ett steg tillbaka och få perspektiv på tillvaron, och lägga av med denna hysteriska tidspress som dagens samhälle driver oss till, och inse att det tar tid att bygga en riktig trädgård.

Appropå höjd på växter så är de 3 viktigaste faktorerna: zon, sol och blåst. Ok, jordmån är också viktigt. Ju bättre växtzon ju större rosor. Helsoligt läge ger lägre rosor, halvskuggigt ger högre. Detta eftersom att alla växter strävar efter (sol-) ljus. Ju blåsigare desto lägre rosor. (Det där med blåsten särskilt vet alla västkustbor, det är ju bara att titta på vegetationen i kustbandet.)

Oj, oj, vilket bror duktig -svar detta blev. Ja, ja, det är smällar man får ta. Hoppas i alla fall att det finns något i mitt svar som kan vara av intresse.

/S
myy
Om det är helgerån att plantera rugosor, så kom med ett annat förslag! Viktigt är att det är en härdig, Vädoftande, vindtålig och snabbetablerad ros. Jag satte några buskrosor i förra årets nya rabatter och de har förvisso vuxit rätt bra (Celestial,Salet, Maiden´s blush, Grootendorst och ett par till). Fast Maiden´s blush-blommorna var en besvikelse - små och klibbiga. Dessutom växer det Ingrid bergman, Karen Blixen, Queen Elisabeth, Bonica, Pink (the) Fairy, New dawn och H.C. Andersen i andra rabatter. Jag har tagit död på många Ingrid Bergman med (inget vintertäcke)och en Sympathie (övervintrad i en hink). Så känsliga typer är inget för mig.
Kajsa
Har glömt var du bor i för zon ?
Har själv ingen rosbåge, men det ska det väl bli med tiden. Jo då lär man få klura länge om vilken sort, här några förslag du kan leta på, men det var ju din zon ?
Constance Spry, New Dawn, Wrams Gunnarstorp, Etude, American Pillar, Mme Alfred Carriere, Pauls Scarlet Climber, Bonica Cl. , Dorothy Perkins, Gerbe rose mm
Lägg på en zon när du väljer sort annars kan det frysa ner

När man läser vad du söker för rosor till en häck tycker jag att tuffa rugosor är givna, du hade lite tuffa krav enligt vad man läser. I gruppen Kanada rosor har du många vackra, friska, robusta sorter. En häck ska planteras och aldrig krångla, vara frisk, blomma länge, inte frysa ner, tåla regn, torra perioder, kunna klippas ner ibland kanske mm det klarar inte så många grupper. Om jag så bodde i Skåne blev det en sådan häck. Har du läst den långa tråden Ulrica hade om en häck i våras ?
Titta i mitt album/ Kanada rosor. Dom rosorna har inte funnits så länge i landet, det är inga sorter vi känner från kommunala planteringar i vår barndom, som tex Hansa.

Jag har en Hansa och den gillar jag mycket så det så......
myy
Det där med zon...jag bor i Bohuslän, men det är blåsigt/öppet och värre blir det väl när vi sågar ner oxelhäcken till våren (den är för spretig nu). Zon 3? Eller zon lavendel-klarar-sig-men inte-rosmarin.

Sedan det där med häck - den behöver inte vara en enda längd - jag tycker om att se buskformen på rosorna - men skall ha höjd och bredd.

Jag har en Constance spry, inköpt 2007, som inte vill ta fart. Den står vid samma spaljé som New dawn, bonicor, Pink Fairy, Queen Elisabeth, Clematis m.m. Den skulle nog gärna flytta till bättre jord och glesbygd, men blir den tilräckligt stor? Jag vill ju ha rosor över HELA portalen!
Ezereht
Med risk för att vara tjatig... men jag tycker inte Hansaland är röd. Jag tycker den är mörkt cericerosa. Tog hem en från en kompis för att fota, men *haha* min kamera är elak och den ser faktiskt röd ut på bilden. Men men.. kan inte nån tro mig när jag säger... den är inte röd! Inte som min Adeladie Hoodless i alla fall (och den ska ju vara "tomteröd" fast jag tycker den är bara "röd" ). Första bilden i mitt medlemsalbum här på Odla.

Några Louise odier med också, dom är ljusrosa.

myy
CITAT (Ezereht @ 24-07-2008, 23:36) *
Med risk för att vara tjatig... men jag tycker inte Hansaland är röd. Jag tycker den är mörkt cericerosa. Tog hem en från en kompis för att fota, men *haha* min kamera är elak och den ser faktiskt röd ut på bilden. Men men.. kan inte nån tro mig när jag säger... den är inte röd! Inte som min Adeladie Hoodless i alla fall (och den ska ju vara "tomteröd" fast jag tycker den är bara "röd" ). Första bilden i mitt medlemsalbum här på Odla.

Några Louise odier med också, dom är ljusrosa.

Barnen satt just och filosoferade över hur man vet att andra uppfattar färger som man själv. Mina Pink (the) Fairy uppfattar jag som röda, men sambon säger att namnet inte är missvisande. Själv kan jag inte med Flammentanz, eftersom jag uppfattar färgen som kall (rosaröd) - däremot tyckte jag om min hädangågne Sympatie. Den var röd.

Jag uppfattar ju Hansaland på din bild som röd. Louise Odier är så fin! Den skall jag ha någonstans, någon dag. Undrar bara om den klarar att hålla sig frisk på blötkusten?
Ezereht
bilden är röd, kameran har dålig färgåtergivning smile.gif men i verkligehten var den inte den där färgen. Fast tycker du pink the fairy är röd så... *s
myy
Pink the fairy är i alla fall FÖR röd tillsammans med New dawn och Bonica.
Ezereht
Vad tycker du om Morden Centennial då? Också för mörkt rosa?

myy
Den är inte röd ens i mina ögon! Dessutom gillar jag röda rosor, men kanske inte ihop med rosa.
Stiffe
Det är inte lätt att komma med förslag eftersom flera av dina urvalskriterier inte är prioriterade hos mig, och därför har jag inga sådana rosor. Dock, Stanwell Perpetual är tålig och remonterande. Pimpineller i allmänhet bör fungera bra i västkustklimat, (de trivs ju i skottland, och de har varit "bofasta" på västkusten tidigare).

Det där med snabbväxta har jag inte en susning om, utom möjligtvis att du ska undvika rotäkta för de växer ohemult långsamt. Sedan är det naturligtvis också så att de största och mest välväxta plantorna i plantskolan också snabbast blir stora buskar. Fluffig jord och mycket gödsel hjälper också till förstås, dock ska man inte överdriva gödslingen på spädisar.

Annars har vi rätt lika förutsättningar: sydvästsverige (regnigt & blåsigt), zon 3 & stabbig odränerad lerjord, samt en ovilja mot knussel typ att vintertäcka rosor. Vad som fungerar hos mig bör fungera hos dig också, och vice versa.

/S

PS 70-talets skolgårdar med nyponkrig & klipulver - det var tider det. naughty.gif
myy
Vad prioriterar du då?

Vildrosor (pimpineller) har jag förstås också, även om jag inte vet vilken. Jag har försökt knycka skott av daggros (tror jag det är) från naturen, men det lyckas inte. Underbart är lite väl kort i vildrosbranschen och infaller när man är som mest upptagen med annat. De får ändå vara kvar eftersom de valt att flytta in här.

Fick ni också plocka rent från nypon i skolgårdsrabatten för att undvika klipulverkrig?
Stiffe
Nä tack och lov slapp vi sådant trams, (plocka rent i nyponrabatten utan att få kasta på någon alltså). smile.gif

Det finns två typer av Pimpineller enl LÅG: Burnet som är väldigt tuffa och ligger relativt nära arten (1800-t), och så övriga (1900-t) som följaktligen inte är riktigt lika tuffa men som kan ha andra kvalitéer. En bra sak med Pimpineller av Burnettyp är att de blommar tidigt (juni), och därmed kompletterar och förlänger rossäsongen. (Burnet = pimpinell på engelska).

Mina prioriteringar är tuffa, härdiga, friska, starkdoftande, gammaldags buskrosor i milda pastellfärger i vitt-rosa-lila-färgskalan. Fast ett och annat undantag blir det förstås...
Huvudsakligen engångsblommande, vilket hänger samman med att engångsblommande rosor i allmänhet är tuffare, härdigare och friskare än återblommande. Dessutom finns det ju andra växter/blommor som är aktiva när inte rosorna är det.

Och ja, Rugosorna uppfyller de flesta av de här kriterierna, men precis som du tycker så ger de lite trista vibbar. Dock var jag inte medveten om att de kom från 70-talets skolgårdar innan du nämnde det, men du kan nog ha en poäng där. g.gif

/S

PS Gräv upp ett rotskott av Daggrosen så går det säkert bättre. (Ta med jordkokan runt roten.)
myy
Jag lade faktiskt ett rotskott i fickan en gång, men tappade det. De daggrosor jag sett här växer i tomtgränser och jag kan väl inte riktigt med att ta spaden till sådana platser...fast jag älskar dem, deras nypon ser ut som chokladpraliner - mums!

Ett problem med de engångsblommande är att de ofta regnar bort och då missar man ju hela blomningen. Det är ju inte hela världen i en blandrabatt, men i en ren rosenrabatt vill jag att i alla fall några buskar blommar länge/om.

Jag har alltid varit lite skeptisk till rugosorna själv, mest pga växtsättet, men kommit fram till att man nog kan forma till dem lite. Det där spikraka spretet kanske beror på vaktmästarbeskärning? Själva rosorna är ju vackra och väldoftande!
Stiffe
Njae, tomtgränser kan vara lite kritiskt blush.gif , men om du går och knackar på så skulle jag inte bli förvånad om de lät dej gräva upp ett rotskott. Kan vara värt ett försök kanske? El en annons på den lokala affärens anslagstavla? Eller kanske rent av slå på stort och köpa en?

Formning av rugosor är jag skeptisk till huruvida det går / blir bra... g.gif Men det kanske finns någon här på forumet som har prövat, och vet?

Det finns engångsblommande som kan regna bort, och det finns de som inte regnar bort.
Celeste, Officinalis, Rose de Resht, Henri Martin & Single Cherry, för att nämna några, regnar inte bort. Ok, vid närmare eftertanke så är ju Rose de Resht remonterande, men det är ju detaljer i sammanhanget. whist.gif

/S
myy
Rose de rescht remonterar, men regnar också bort en del. En trevlig ros, men min är pytteliten. Fin form dock. Visst fungerar väl enkla eller halvfyllda rosor bättre hos oss på blötkusten? Doftar Single Cherry?
Stiffe
Om Single Cherry doftar - o ja! Ju fler buskar desto bättre, den kan osa i hela halva trädgården. smile.gif

Enkla och halvfyllda samt icke vita (de vita får mer el mindre bruna missfärgningar av fukt). Om du känner på blombladen på de fyllda, så är det de som känns som siden (lite gummikänsla) som klibbar ihop.

Mina RdR har inga problem med regn vad jag har märkt. Däremot tror jag inte att de någonsin kommer att bli högre än 1 m. Men de är runda och täta buskar som blommar rikligt, och doftar ljuvligt. laugh.gif Möjligtvis om de står vindskyddat och omgivna av högre buskar runt om, så att de måste sträcka på sig för att nå upp i ljuset, så skulle de förmodligen bli högre.
/S
lottanna
Hej! Hänger på med lite frågor om vresrosen. Jag har fått ett antal buskar som jag ska gräva upp...Hur djupa och grova rötter kan det handla om? Yxa? Och kommer de överleva om jag tvingas kapa rötter? Vissa buskar är uppåt 150cm...Fråga 2 gäller huruvida jag bör kapa ner dom iom att jag flyttar dom? Om jag kapar ner alla till ca 50 cm, hur snabbt växer de sedan upp till 150 cm?
Hoppas trådkapning är ok... innocent.gif
Ezereht
tror dom växer upp igen på en eller två somrar om du bor i hysat varmt klimat och dom har hyfsat med rötter och vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon