Jimbo79
Hej på er!

Jag vill bara ventlilera mitt problem. För några veckor sedan när högsommarvärmen kom (innan den försvann igen) slog min Zilga ut några riktigt fina stora blad i toppen, precis över hängrännan på huset. Nu, några veckor senare, har dessa blad torkat och skrumpnat. Se nedan:

[attachment=18733:DSC_0021.jpg] [attachment=18732:DSC_0023.jpg]

Vad tror ni om detta? Kan det vara frysskador? Jag tycker inte att det borde vara det med tanke på att den ska vara vinterhärdig och att vi inte haft minusgrader här i zon 3. Eller är det kanske något skadedjur eller svamp? Jaja...

Har du något förslag vore jag hemskt tacksam att få höra det...

Mvh, Jimmy
Eva 33c
Det kan nog vara frostskador i allafall. Visst är den vinterhärdig, men det gäller inte de nyutsprungna bladen. En sån här tidig värmebölja kan locka den att grönska för tidigt. Det hände min Zilga någon vår vet jag. Men den kom igen med nya fina blad, blev lite försenad i fruktsättning vill jag minnas. Även om inte termometern visar att det varit frostgrader kan det ändå ha förkommit på vissa "kallstråk". Jag har några såna fläckar i trädgården där jag vet att det alltid blir lite kallare än på andra ställen.
Jimbo79
Okej, misstänkte det... men det kändes ändå inte helt troligt...
Tror du att jag ska klippa bort det döda/skadade eller blöder rankan då?

Tack förresten för det snabba svaret Eva!

//Jimmy
Eva 33c
jag skulle inte klippa i den... De blad är helt döda och torra kan man förstås ta bort. Men förmodligen satsar den på ny tillväxt nu så kanske den kommer att blöda om du klipper i grenar. Vänta och se tycker jag. När den "bladat ut" kan du kanske putsa lite om du tycker det fortfarande behövs. Fast jag är ganska stor vän av "göra ingenting", då jag tycker att växterna ofta fixar det mesta på egen hand. (Eller så är jag bara lat.... whistling.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon