Jimbo79
Halloj,

Jag har hållt på och avhärdat mina tomater, paprikor och physalisplantor i några veckor nu och tänkte låta de stå första natten ute nu. Har ställt in dem i ett sådant litet "växthus" av PVC som finns att köpa på JULA eller Ö&B, men vet inte om det skyddar något mot ev. kyla. Jag tror iofs inte att gradtalet sjunker under 5 grader under de kommande nätterna. Vad tror ni? Klarar mina småttingar av det?

Mvh, Jimmy
evni
Hej !
I vilken zoon bor du ?
Jag bor i Östergötland och har haft mina plantor ute sedan 3 v. tillbaka.
Man får kolla väderprognosen noga och täcka om det ska bli frost förstås.
Det ska nog gå bra.
Tänker lite på järnnätterna men som sagt kollar noga graderna på natten.
Lycka till.
/Eva
Jimbo79
Hej Eva,

Jag bor precis som du i Östergötland och håller koll på prognoserna numera... men undrar om PVC-plasten står emot kylan om det skulle sjunka. Jag menar om den kan jämföras med en fiberduk eller liknande.

Mvh, Jimmy
Heda
Dom klara sig jättebra!! Alla mina frösådder åkte ut i pvc-växthus....modell större lika stort som ett "riktigt" växthus, redan i slutet av mars. Efter det där snö och köld bakslaget. Det har ju varit några nätter med -3 och ingen har tagit någon skada. Det blir inte minusgrader där inne och viktigast av allt inte frost. De flesta växter klarar någon minusgrad men inte frost. Om du ändå känner dig osäker kan du ju lägga en extra fiberduk över, så har du ett lager till som skyddar.

//Karolina också i Östergötland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon