Full version: Liljor på balkong
glee
Där jag jobbar säljer vi stora liljor i kruka. Jag tycler de är så fina och skulle gärna ha några på balkongen smile.gif Tror ni de skulle kunna trivas (i söderläge)?

Jag vet tyvärr inte vad det är för sort. De är ca 60 cm höga nu och fulla med knoppar, funderar på om det kanske bara tar några dagar innan knopparna har slagit ut och det inte bildas några nya, då är det kanske inte värt 100 kr, om det bara blir fint i några dagar.. eller tror ni att det kan bildas nya knoppar?

Vill liljor ha stora krukor? Krukan de sitter i nu är ca 20 cm i diameter och det är väl ungefär 5 st liljor planterade i en ring i den.
hjärtegull
Min erfarenhet är att liljor inte blommar om, utan dom blommar på dom knopparna dom har, och sen är det slut. Men dom är ack så vackra när dom är utslagna : )

Om du ska ha kvar på dom på balkongen så bör du klippa ner liljorna och vinterbona runt krukan, jag stoppade ner in i en kartong med en tjock frigolitplatta på bottnen och fyllde på med tidningspapper runt om, och det lyckades bra. Annars kan du ta upp knölarna och ta bort all jord och förvara dom frostfritt men svalt och mörkt inomhus.

Lycka till!
glee
Tack för svaret!

Ja det kanske kan vara värt det ändå, de är ju otroligt vackra precis som du säger smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon