Jag har precis fått jord i min första pallkrage, och tänkte berätta hur jag gjorde och se om någon har kommentarer.
Innan jag börjar skall jag berätta att jag har generöst med kirskål på min kolonilott, gjorde för övrigt soppa på detsamma idag och det blev gott.
Jag försökte först att gräva ur och sålla jorden under kragen för att få bort kirskålens rötter, men det blev snabbt för tråkigt. Istället grävde jag ur ca ett rejält spadtag djupt så stort som pallkragen plus en decimeter på var sida. Den jorden kastade jag på koloniområdets komposthög. I facket bredvid knyckte jag grenflis och fyllde igen gropen. Sen satte jag ditt min pallkrage, målad brun med oljefärg. Markduk i botten och en bit upp på sidorna, sen fyllde jag på med kompostjord. Det var rätt så mycket kvistbitar i kompostjorden (kommunen levererar och det skiljer från gång till gång) så jag sållade jorden. Jag satte på en pallkrage ovanpå så det är två kragar högt, och blandade in lite gödslad o kalkad torv i översta skiktet.
Tanken med flisbotten är att försvåra för rotogräs nerifrån. Vad tror den samlade expertisen? Kan det vara en risk t ex att det dränerar för bra, så att man får torka? Eller är det övervägande fördelar? Kanske rentav någon som provat liknande eller samma metod?