kamrate
I februari planterade jag nyklippta skott från vinbärsbuskar. De har tagit sig, och styrkt av denna framgång har jag testat att göra liknande fast nu till sommaren. I februari klippte jag ca 40 cm, petade hål med en pinne och stoppade ner 30 cm djupt. I övrigt gjorde jag inte mer än att vänta.

Nu till sommaren har jag gjort rör av rullat tidningspapper, i vilket jag petat ner avklippta grenar från vinbärsbusken samt fyllt på med gödslad o kalkad torv som jag råkade ha. Jag vattnar flitigt, och det skall bli intressant att se om det funkar. I värsta fall gick det inte och då petar jag ner fler till nästa vinter istället.

Vad är det som främjar utväxten av rötter från grenarna? Att de tappar kontakten med moderplantan? Mörker? Fuktighet? Hjälper det att ha dem stående i vatten först?
RibesRubusVitis
Vinbär slår rot även om de inte tappar kontakten med moderplantan (det kallas avläggare). Låga grenar som rör vid marken bildar nya rötter ganska lätt. När jag beskär vinbär, trycker jag det avklippta rätt ner i leran och de flesta brukar ta sig, i synnerhet svarta vinbär. (Röda och vita är något svårare, liksom krusbär.)
Det händer inget med rötterna förrän det blir lite varmare i jorden. Det kan bli problem om det är varmt och ljust i luften så att knoppar brister och blad växer fram utan att rötterna förmår suga upp vatten; då kan det vara idé att skugga växten.
kamrate
Det funkade. De har inte vissnat, och när jag tog upp en rullade av papperet för att titta så hade den utvecklat rötter!

CITAT (kamrate @ 26-05-2008, 01:13) *
Nu till sommaren har jag gjort rör av rullat tidningspapper, i vilket jag petat ner avklippta grenar från vinbärsbusken samt fyllt på med gödslad o kalkad torv som jag råkade ha. Jag vattnar flitigt, och det skall bli intressant att se om det funkar.

Heda
Kuul!! smile.gif Har ett gäng gamla risiga vinbärsbuskar (svarta), de bär mycket frukt men börjar se ganska trötta ut...detta måste jag prova!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon