Full version: Cameleontbuske ?
gunirene
Jag håller på att förnya min trädgård och undrar om jag kan plantera denna buske i söderläge ?
Är den fin även på vintern och hur hög blir den ?
Alexander-VG-zon3
ja den ska ha söderläge ,, men du behöver två för att få frukt . alla tål upp till zon 4-5 .

den fäller bladen på vintern men jag tycker stammarna är vackra men det är ju en smaksak .

trivs den blir den stor och hög kan växa upp till 1-2m per år . men den blöder så man beskär den som en vinranka . om du tycker den blir för stor kan du beskära in den dock inte altför hårt .
Ezereht
Jag har satt den i halvskugga här uppe i zon 5. Kan återkomma nästa år med resulatet wink.gif Men jag har en hanplanta (med dom fina bladen).
Jag hörde från någon handelsträdgård att om man ville ha en honplanta med minikivisar här uppe så skulle man ha något skyddat läge som var varmt å gossigt. Så jag tänker inte försöka med nån tjejplanta.
Dock såg jag att den där underbara plantskolan i findland som har "härdiga" frukt/bär plantor säljer minikiwi, så kanske även honplantorna går att ha här uppe? Eller om det finns olika härdiga sorter. Vet inte riktigt vad jag ska tro.
Alexander-VG-zon3
mini kiwi är härdiga till zon 4-5 ev 6 i skyddande lägen och ev täckning ,, problemet är väl att frukten blir sämre längre norrut alltså för kort säsong . Actinidia deliciosa 'Jenny' är inte härdig så långt norrut som zon 4-5 och är en självfertil sort .

här kan du läsa om dom olika minikiwi sorterna .
Minikiwi-sorter

issai är en minikiwi men som är självfertil .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon