MiaE
Är det någon som vet varför mina västeråsgurkor får en sådan konstig form? En del är runda, ser ut som små gröna tomater. Det verkar som de växer för mycket på bredden och inte på längden. Vad har jag gjort för fel. Förra årets skörd var jättefin.
Veganvarg
Jag har inget svar, men kan ju hänga på med en liknande fråga... tongue.gif
Mina gurkor har oxå konstiga former... En ser ut som en droppe, jättesmal upptill och en klump nertill. En annan ser ut som ett timglad. Två knölar och en jättesmal "midja". ohmy.gif

Varför blir det så? Är det mitt eller naturens fel? rolleyes.gif

mvh
/Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Veganvarg din beskrivning av gurkorna tyder på ojämn pollinering. Är det en 100% feminin sort du odlar så har det nog dykt upp någon hanblomma på plantorna så att det blivit en liten befruktning då brukar gurkorna bli ojämna i formen (100% feminina sorter sätter frukt utan befruktning). I kommersiell gurkodling brukar man plocka bort dessa gurkor och slänga dem, men de går utmärkt att äta trots att de inte uppfyller den estetiska normen.
Hannele
"I kommersiell gurkodling brukar man plocka bort dessa gurkor och slänga dem,
men de går utmärkt att äta trots att de inte uppfyller den estetiska normen."
sad.gif

Undra på att maten är så dyr, när vi konsumenter kräver perfekt utseeende. wacko.gif
De fulaste tomaterna är ju oftast de godaste! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon