Full version: Bästa Häggmispeln
ambly
Hej,

Tänkte sätta en Häggmispelhäck som skulle få växa rätt så fritt.
Kan man beskära den vart annat år lite gran eller ska man ta lite varje år.
Vill få upp den ca 2m rätt så fort men vill ha den rätt tät ändå.

Har sett varianter som säger ha ett smalt växtsätt.
Vad innebär det, hur breda blir de?

Vill gärna ha fina blomor och höstfärg.

Vilken sort ska man sattsa på?

//Andreas
Sommartorparn
Beror på vilka krav du har.
Tycker nog prakthäggmispeln är den praktfullaste, både på våren med de sirliga blommorna, och på hösten med den röda höstfärgen. Den har ett vasformat växtsätt.

Själv planterade jag bärhäggmispeln eftersom den inte blir lika hög. Den är också fin, men framför allt har den mycket goda bär. Liknar blåbär i smaken. Den blommar något senare, straxt innan äppelblommen, medan prakthäggmispeln blommar, ungefär samtidigt med forsythia.

Sedan finns det den vanliga häggmispeln som växer rakt upp och som ger mycket rotskott. Det tyckte jag inte lät så kul, men vill man ha en häck som är tät nedifrån så är det kanske den som du ka välja. Kan tänka mig att den är fin i blandade buskage också.

Gå in på e-plantas hemsida så kan du läsa mera.
http://www.eplanta.com/
Aqvakul
En reflektion är att det knappast finns några växter som snabbt blir två meter och som man med fördel sen kan hålla på den höjden, särskilt inte om man vill ha de täta nedtill och någon form av blomning.
Är väldigt överens med Sommartorparn om de olika Amelanchiers för- och nackdelar. Satte en Praktmispelhäck för 30 år sen, på en tomt jag lämnade 2003. Min målsättning var att hålla den kring 2 meter och hyfsat smal, vilket efterhand blev allt svårare. Samtidigt så tycker jag att den rättuppväxande sorten inte alls är särskilt snygg. Kanske du ska pröva bärmispeln. Möjligen är den lite mer känslig/kräsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon