Full version: nåt kul med taklök?
millann
jag har fått en massa taklök av min underbara mormor (som grävde upp halva sin rabatt för att jag skulle få massa växter i födelsedagspresent!)
Jag har planterat allt utom taklöken, för jag kommer inte på nåt bra att göra med den.. confused.gif
vill göra nåt skoj och gärna lite annorlunda.. men min fantasi har satt sig på tvären..

Vet ju att de trivs bra på murar och vid stenpartier.. men jag har inget sånt. Tänkte väl så småningom göra ett nytt stenparti, men vid det laget så har nog de här taklökarna dött för längsen.. det tar ju lite tid (och mycket svett giggle.gif ) att greja till sånt!

Kan man sätta ner dom i en vanlig rabatt? inte ett dugg kul, men man kanske kan sätta ner dom där tills vidare??

Funderade lite på iom jag skulle sätta ner dom i krukor/fat.. överlever de vintern så då? och vad kan vara fint att kombinera taklöken med??

finns lite bra ideer så vore det 000.gif !!

Gåsis
Taklökstavlor är snygga tycker jag. Här kommer en bild som jag hittat här på odla och lånar från IngerS

millann
det där med tavla verkar skoj tycker jag! men.. hur gör man sån då?? wacko.gif
Lavin
Vet inte hur mycket du har, men taklök passar rätt bra på tak. Om du har en vedbod eller något, som man inte bryr sig så mycket om, så kan man lägga plastduk, jord/torv i hönsnät och så trycka ner taklökarna. En arbetskamrat gjorde en liten portal med tak som täcktes av taklök och andra fetbladingar, det blev helfint. Passar bäst i lite lantlig miljö.

Annars går de bra att ha på fat, i krukor och lite allt möjligt. Mycket tåliga och inte så mycket rötter.

Taklök, eller gröna tak som är mossa och sedum växter, är på frammarsch. Vid nyprojektering av hus så krävs en viss % grönareal, lättast att lösa genom att slänga upp det på taket, så man får plats med parkering på gården. =)

Insekter och sånt bryr sig dock kanske inte om hur högt upp blommorna är....
Myosotis
Lite kitschvarning kanske, men man kan plantera dem i typ gamla kängor eller en gammal skottkärra (eller toalett, men där går väl ändå gränsen). Här i Skåne klarar de sig i alla fall i krukor. Den där tavlan var rolig. Vill du ha dem på taket men har inget lämpligt tak kan du bygga ett över brunnen eller soptunnan.
Gåsis
Jag vet inte riktigt hur man gör dom, hoppas någon annan kan svara på det. Men lite jord längst bak och den jag sett hade hönsnät som höll fast lökarna. Här kommer en fin bild till. Kanske enklare att göra.

ingrids
I boken "Mycket mer än trädgård" av Anna Örnberg finns beskrivning på hur man gör taklökstavlor och jätteballa bollar av taklök. Lite för långt att skriva av tyvärr ...
Österläge
Något som är fint är att lägga en amfora eller stor kruka ner o så plantera taklöken så att det ser ut som att man har tappat krukan o taklöken liksom rinner ut...

[attachment=18763:taklökskruka.jpg]

Bilden hittade jag på http://www.lillaflora.se/Gammla%20sidan/stenpartiet.htm
hjärtegull
Ja, om det är någon som har lust att förklara hur man gör en taklökstavla så vore det kalasgulligt, kollade på mitt blibliotek, och där var den boken utlånad, skulle inte komma tillbaka förrän i juli någon gång...
Mollis
CITAT (uteplatsen @ 26-05-2008, 20:05) *
Något som är fint är att lägga en amfora eller stor kruka ner o så plantera taklöken så att det ser ut som att man har tappat krukan o taklöken liksom rinner ut...

[attachment=18763:taklökskruka.jpg]

Bilden hittade jag på http://www.lillaflora.se/Gammla%20sidan/stenpartiet.htm

Vilken kul idé! Jag har en massa taklökar, ska nog hitta på nåt sånt kul med dom!
Rosmarin
CITAT (Gåsis @ 26-05-2008, 12:22) *
Taklökstavlor är snygga tycker jag. Här kommer en bild som jag hittat här på odla och lånar från IngerS

Jättefin! Berätta mera hur man gör!!!
ingrids
Ok, en starkt förkortat instruktion till taklökstavla: Bygg en stadig ram - om du väljer rundvirke ca 6-7 cm i diameter - mellan ca 20x20 och 50x50 stor (ju större desto tyngre). Sätt fast en stadig ögla för upphängning och fäst ett kycklingnät i ramen, gärna med en stadig häftpistol. Vira ena änden av en ståltråd om plantan, strax under rosetten. Trä ståltråden och rotsystemet genom nätet och "fäst" genom att sno ståltrådarna om varandra. Fyll med grönmossa mellan plantorna, lägg på blött tidningspapper, fyll ramen med såjord och skruva fast en baksida av plywood. Fritt efter "Mycket mer än trädgård" av Anna Örnberg
hjärtegull
yahoo.gif smiley_small_hug.gif

Tack ingrids!
Rosmarin
CITAT (ingrids @ 27-05-2008, 11:57) *
Ok, en starkt förkortat instruktion till taklökstavla: Bygg en stadig ram - om du väljer rundvirke ca 6-7 cm i diameter - mellan ca 20x20 och 50x50 stor (ju större desto tyngre). Sätt fast en stadig ögla för upphängning och fäst ett kycklingnät i ramen, gärna med en stadig häftpistol. Vira ena änden av en ståltråd om plantan, strax under rosetten. Trä ståltråden och rotsystemet genom nätet och "fäst" genom att sno ståltrådarna om varandra. Fyll med grönmossa mellan plantorna, lägg på blött tidningspapper, fyll ramen med såjord och skruva fast en baksida av plywood. Fritt efter "Mycket mer än trädgård" av Anna Örnberg

Tack så mycket Ingrids!!! thanks.gif
millann
tack alla ni som gett så bra tips! ska försöka mig på tavlan tror jag så tack ingrid för beskrivningen.

Hmm kanske ska kolla på bibblan här hemma! annars får det väl bli nåt eget hemmabygge! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon