Full version: smaktips önskas
Elisabeth P
Jag har ett hörne på min altan som jag satt spalje vid.
På den ena sidan har kaprifol som har tagit sig fint. Men bör det finnas något mer klättrande bredvid?

Växterna under denna spalje är nyplanterade så än är de inte så stora, men där finns bl, studentnejlika, jätteprästkrage, storklocka, rams och blå bergvallmo.

Runt kröken finns den andra spaljen. Där har jag för flera år sedan satt murgröna, den lever men mycket mer är det inte. Jag har även satt perenna luktärter förra året och den verkar ta sig fint, även om den inte är så stor än.

Under denna spalje växer det stormhatt som är blå, men den täcker ju inte upp hela spaljen.

Idag var jag på blomsterlandet och då slank det ner en vit klätterhortensia och en röd klätterros.

Så nu till min fråga Vad ska jag plantera det nyinköpta ?(har andra ställen att plantera på om ni inte tycker att de passar ihop.
Eller vad ska jag annars plantera som är snabbväxande?

Ingrid Zon3
Vet inte om det är smakråd direkt, mera praktiskt kanske:
klätterhortensian växer ganska långsamt i början, men efterhand kommer den att bli riktigt stor (min väller ut drygt en meter från väggen och är 4 meter bred). Jag tycker den där spaljéen ser ut att bli rätt klen för den. Men du har sannolikt ett par år på dig innan den är uppe ordentligt. 2*2 tums "ribbor" (heter säkert nåt annat på snickarspråk) är nog mer lagom.

Men om vi ska prata lite smak ändå, så tycker jag att klätterhortensia passar ihop med allt. Blommorna är ju vita men den är faktiskt snygg året om. Jag brukar plocka de gamla blomställningarna först på våren när den börjat grönska igen.

Den röda klätterrosen kommer att ställa större krav på komposition så placera den först. Gissar att färgen kommer skära sig rejält mot studentnejlikorna t.ex. Men perenner brukar ju vara lätta att flytta om det kolliderar för kraftigt. Det är nog bättre att se till att växterna får rätt läge.
Elisabeth P
Ja, det blev ju lite impulsköp idag blush.gif , men, men så blir det lita då o då.
Tänk att jag aldrig lär mig slap.gif utan handlar när jag ser nåt som jag tycker om. Att klätterhortensian kunde bli såååå stor hade jag ingen aning om duh.gif . Vad ska jag sätta den nu confused.gif???

Rosen heter flammentanz och ska tydligen vara snabbväxande.
Vad tror ni att rosen har för krav?

Bör jag kanske flytta mina perenna luktärter och murgrönan så att jag får mer plats där?
Ingrid Zon3
Asch, impulsköp brukar bli bra! det är nåt jag har stooor erfarenhet av biggrin.gif

Tror både rosen och hortensian mår bäst i öst- eller västläge. Men om jag ser rätt på bilderna så är ingen av spaljéerna mot en vägg (?) och då kan det funka mot söder också. Min hortensia står mot en västsydväst-vägg och trivs uppenbarligen ganska bra där. Men jag tror att den stått där i flera årtionder.

Jag undrar om murgrönan är riktigt härdig hos dig?
Elisabeth P
Spaljeerna är fästade i altanräcket i söder. Nu var jag ute och flyttade den vänstra murgrönan så den får sällskapa med kaprifolen i stället och rosen planterade jag ner längst till vänster (där murgrönan satt innan).

Klätterhortensian vet jag fortfarande inte riktigt vart jag ska göra utav. Men jag funderar på att längre åt höger sätta en kraftigare spalje mot altanen och låta den klättra där.

öhhh, rörigt, kanske, men ungefär så tror jag det blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon