Ezereht
Jag har tre stammade rosor som inte är så fina, vid uppgången till vårat "lägenhetshus". De står bakom postlådorna.

Jag har grubblat mycket och nu har jag typ bestämt mig. Den mittersta rosen får vara kvar som stamros, men dom två på sidorna ska jag släppa upp till vanliga rosor.

Tänkte gräva en "hel" remsa rabatt till dom så dom får lite mer näring, och så funderar jag på att sätta dit en till ros. En röd eller en vit??

OCh så har jag köpt ett krypkörsbär som jag typ skulle vilja sätta dit också... men det kanske inte går? Hur ska man få ihop allt så det ser fint ut? Någon idé? Eller skippa den där 4:e rosen och körsbäret och bara ha en fyrkantig remsa med de där tre rosorna som det är?

Ezereht

...svarar mig själv, eftersom jag tog tag i "olycksrabatten" i dag... Den fick vara kvar som den är, fast jag har vidgat jordytan och snyggat upp, och planterat dit lite fler marktäckare.
Lavin
Näe, det ser väl inte alltför kul ut det där. Något behöver göras. Det är lite svårt eftersom man inte ser det framifrån. Jag tycker definitivt att det behövs något runt fötterna. En matta av lammöron ger samma färg som huset och "lyfter" fram rosorna lite. Vilken färg är det på rosorna? samma på alla tre eller olika?

Jag tror att du får bestämma dig för symmetri eller för att lägga tyngd och höjd på ena hållet. Om du med bättre jord får fart på rosorna kan du framhäva att det är tre på rad med likadan formklippning och en rektangulär matta av lammöron, så kan det vara snyggt med tre pelarrosor. Kanske två höga, vippiga rödaktiga gräs mellan rosorna.

Om du vill ha en mer oregelbunden rabatt så kanske du ska ta den längst till höger som pelare, och låta de två till vänster bli buskiga. Jag har aldrig gått baklänges med en uppstammad ros så jag är lite osäker på vad det blir för växtform. Förstärk tyngden på högra sidan med en ros snett framför till höger om pelarrosen, gärna en lågväxande vit. Plantera en sju åtta stäppsalvia i en osymmetrisk pöl för att ytterliggare förstärka den lite vildvuxna formen. Om du är på rätt breddgrader är ju ett klassiskt knep att sätta in ett litet buxbomsklot i en entrérabatt.

Lite konventionella men säkra val kan ju vara bra till en lägenhetsentré.

*såg precis att du svarat dig själv! bra lösning =)*
Ezereht
Tack Lavin för lite idéer. Det knepiga är att jag har ingen aning vad det är för rosor. Dom har aldrig blommat hos mig, jag fick dom av en kompis som hade grävt upp dom för att kasta. Jag prövar gödsla och pyssla lite i sommar så kanske dom får en liten blomsing i alla fall, kan man se vad det är smile.gif Dom verkar inte vara ympade... När man vet vad det är kanske man kan få fler idéer. haha skulle vara rätt åt mig om dom var gula, för det är jag inte så förtjust i.
Kajsa
Gör en mycket större rabatt, dubbelt så bred och längre då har du plats för lägre rosor och fler perenner, det blir vackert om man har plats för tre växter, rosor eller mer i bredd, det kommer en längre rabatt en bit ifrån gräv ihop dom så allt får samma form.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon