humlandumlan
Hej, jag har övertagit ett hus där Syrén, forsythia & rosentry bildar insynsskyddande buskar. De verkar dock lite hängiga och jag undrar om man måste beskära dem nu eller om de funkar lika bra till hösten.

Jag har aldrig beskurit förr, ska man skära långt ned?

Jag har även en klematis som precis verkar ha blommat klart för blommorna ser riktigt saggiga ut idag. Det växer hur mycket som helst av busken men under är ett virrvarr av gammalt, vita grenar, och jag undrar om man ska/kan ta bort dessa och när det passar bäst.

Sen vill jag bara säga att det är tur att det finns så många entusiaster som kan besvara mina nybörjarfrågor.

Tack på förhand
Madeleine1
Hej Humlandumlan! Så snälla ord om entusiasterna och så får du inga svar... wink.gif
Jag tror att det kan vara bra om du berättar lite mer om varför du vill beskära de olika och allra bäst är förstås om du har möjlighet att lägga ut bilder.

Är buskarna beskurna sedan tidigare? Formklippta? Eller har de vuxit fritt? Var är orsaken till att du vill beskära de olika buskarna?
När det gäller klematisen låter det lite skumt att blommorna ser saggiga ut, men du menar kanske överblommade. Har du någon bild vore det kanon! Klematis används ju i normala fall som klätterväxt, men den kanske växer på något stöd och då blir mer busklik? Vet du vad det är för klematis? Om inte - och om du inte har någon bild - kanske du kan beskriva hur blommorna såg ut (var de stora? små? färg? form?), så börjar det säkert dyka upp svar!

Ha det gott i sommarvärmen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon