Full version: träd identifiering
Soffipropp
Hej

nu är det första sommaren i vårt nyinköpta hus från -39 med otaliga mängder av olika träd o blomster.
De flesta blommor är under kontroll, men nu har jag hittat ett rött träd med vackra, rosa blommor på som doftar underbart! Har någon en liten aning om vad det kan vara?

Ett annat träd är ett paraplyträd med blad som liknar kastanjens.

och det tredje är ett lövträd som spridits sig ganska bra och har 2-3 cms taggar på kvistarna, bladen kan jag tyvärr inte säga något mera om just nu.

Hopppas någon kan hjälpa mig lite iaf.
Tack på förhand!
KURT
Det röda trädet kan vara något körsbär eller körsbärsplommon . Lövträdet med "taggar" kan vara hagtorn, om det är ett mindre träd?
Soffipropp
det beror på vad du menar med mindre, ganska klen stam o kvistar o en höjd på ca 3 meter kanske.

Jag har alltid trott att körsbär har "vanliga" blad o stam, därför har jag uteslutit det, då det här trädet är mörkrött hela vägen igenom så att säga.

men dags att börja googla på det nu. :-)

Tack för hjälpen!
KURT
Hagtorn borde ju ha fått blad vid den här tiden på året! Ser man bara bladen kan man knappast ta miste:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/crata/cratmon.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon