tepa
Hej !

Planterade för en dryg månad sen tre nyinköpta rosor, djupt och i rosjord. En av dem har börjat växa och få blad, men inte två. De har nånslags vaxhölje på sig. Vad har hänt ? Ska jag bara vänta ? Är lite rädd att dom har dött. Jag täckte nog över med grankvistar först, det var nog lite kallt i mitten på april.

Hälsn Tepa
Ezereht
Någon annan ger säkert bättre svar, men det är mycket i min trädgård som inte direkt börjat växa ännu. Tror det är för kallt och torrt.
renate
Vaxhöljet brukar lossnar av sig själv,jag pillade bort det som var kvar.Min nyplanterade Ghislaine de Feligonde har redan knoppar.
Det är väldigt torrt nu så de nyplanterade rosor behöver vattnas.
ingrids
Hur ser grenarna ut? Om de blivit bruna eller skrumpnat kan rosorna haft för torrt.
tepa
Hej

Grenarna ser exakt ut som när jag köpte dom. Vaxhölje på. Tror inte dom haft för torrt, har vattnat och t o m gett rosnäring. Alla rosor har fått lika mycket, har från ifjol 4 stycken, och de har fått blad.

Hälsn Tepa
ingrids
Då är det nog bara hopp och tålamod som gäller är jag rädd ...
Thé
Mina "plastpinnar" till rosor är nu inne på sin fjärde vecka efter plantering och vi har haft det mycket varmt, soligt och torrt. Jag har vattnat regelbundet eftersom jag även anlagt en perennrabatt.
Läget är som följer:
Souvenir de la Malmasion ligger först och har centimeterlånga skott som inte har "öppnat sig" än. Geoff Hamilton har antydan till skott (röda) som sticker ut ett par millimeter. Det syns tydligt att den största grenen har dött, den är alldeles gul och brun. Mortimer Sackler har också röda små "knutor" som ska utvecklas till skott.

Det tar sin tid. Så länge grenarna är gröna finns det liv i dem. Några av grenarna på alla rosorna jag satt har dött, medan det kommer skott på andra. Håll ut!
AnnammA
Mitt råd är också:Håll ut!!!
Rosor kan ta tid att komma igång, och sedan kan de ta tid att etablera sig och växa till sig med...
Men det är träligt att behöva vänta, eller hur?
tepa
Hej !

Hmmm. Visst börjar tålamodet tryta snart...Går varje dag och lurar i roslandet. Och blir lika besviken varje gång.

Hälsn tepa
tepa
Hej

Måste visa bild på rosen, som inte vill växa. Och en bild på rosen som är köpt samma dag som den som inte vill växa. Båda är planterade samma dag, djupt i rosjord. De har fått rosnäring tre gånger plus att jag vattnat. Det är samma "tillverkare", men nog inte samma sort. Skrapade lite på den som inte växer, och tycker inte den verkar torr.

Hälsn Tepa
Bassam
Växter ansvar när de fattas vatten på : Bruna, torra fläckar på bladen. Gröna blad faller av Torra, bruna bladkanter
Bladen blir bruna och skrumpnar utmed kanten. Bladkanterna blir bruna, rullar in sig. Styva blad blir mjuka.
Obs: kanske rosor ge några av dem märke för att säga vi behöver vatten.
- Lycka till, H:Bassam
tepa
Bassam, du är också en kär liten vän. som också brukar komma med fina förslag, har jag märkt. Inte bara till mig, utan också till andra frågvisa. Du ska ha ett stort tack, Bassam

Hälsn Tepa
Ezereht
Kan bara säga att jag saknar också tålamod. Spanar på mina växter varje dag och hoppas på lite nytt blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (tepa @ 27-05-2008, 22:53) *
Hej

Måste visa bild på rosen, som inte vill växa. Och en bild på rosen som är köpt samma dag som den som inte vill växa. Båda är planterade samma dag, djupt i rosjord. De har fått rosnäring tre gånger plus att jag vattnat. Det är samma "tillverkare", men nog inte samma sort. Skrapade lite på den som inte växer, och tycker inte den verkar torr.

Hälsn Tepa

Det går INTE snabbare ifall du ger nyplanterade växter näring ofta blir det tvärtom, och 3 gångers gödning för en så liten planta låter som väldigt mycket. Jag göder knappt mina stora rosbuskar mer än 1-2 gånger per säsong nyplanterade rosor bör få rota sig ordentligt innan de göds och har de knappt bladverk så kan de ändå inte utnyttja speciellt mycket gödning. Använde du speciell rosjord vid plantering brukar man inte behöva gda alls första säsongen.

För höga doser näring ger ofta samma symptom som torka.
vårskutt!
håller med åsa. Absolut inget mer näring. Vattna som fasiken istället, dels för att man alltid vattnar för lite, dels för att spä ut näringen den fått. Det blir för starkt. Kolla lite i/runt planteringsgropen om det är fuktigt djupare än 5-10 cm ned, ofta är det inte det.
tepa
Hej !!

OOOOh !!!! Tack så mycket, Åsa och Vårskutt !!! Inte visste jag detta. Ska hålla rosennäringsflaskan stängd alltså. Men de fjoliga kan väl få ? Det stod "använd regelbundet" på flaskan. Hasselgarden, stor vit flaska med rosor på. Bara vattna alltså.

Hälsn Tepa
Ezereht
Har det hänt något? Kommer det några små blad? rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon