har en cirka 10 år gammal blå iris som de senaste åren blommat med runt 50 blomster. i fjol minskade antalet och i år ær dær bara 4 st. vad gøra græva upp och kasta eller hoppas på bættring næsta år ??
har också några iris som flyttats før 2 år sedan men som aldrig blommat på sin nya lokal. upphør blommningen nær iris blivit før gammal ?
mycket tacksam før svar.
ingrids
26-05-2008, 13:32
Nu finns det mer än en sorts iris men det finns en som ska ha rötterna nära ytan - rötterna ser ut ungefär som färsk ingefära. Har du sådana kan du behöva dela den som slutat blomma - den kan helt enkelt stå för tätt. Den du flyttade kan du råkat sätta för djupt, det är lätt hänt för den ska ha rötterna precis i/strax under jordytan. Det är den enda sortens iris jag har erfarenhet av, så har du andra sorter kanske råden är fel.
I allt för skuggiga lägen kan den sega med blomningen. Den stora 10 år gamla kanske du ska dela på och tillsätta lite ny jord och näring så får den säkert fart igen.
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
27-05-2008, 16:33
Är de så gamla och aldrig delade är det dags att göra det nu. Irisar brukar dö i mitten, oberoende av sort. Bara till att ta upp på hösten och dela i många delar med en vass spade eller yxa. Sedan beror det på sort hur du skall göra som skrivits innan här.
Christer.
Det bror också att de saknar näring som ( P K ) kan du köpa blåkorn och blada med jorden eller också benmjöl eller blodmjöl och blanda med jorden.
Lycka till, H:Bassam
Nej, de behöver delas, vanliga iris behöver ingen näring har jag märkt. För mycket näring o de uteblir med blomningen, de mår helt enkelt för bra då. Torrt, soligt och ytliga rhizomer, alltså på svältgränsen så ser de bäst ut. Christer glömde nämna att du behöver ett spett.
Christer i Falköping
28-05-2008, 20:04
Ja just det, ledsen att jag kunde glömma det viktigaste av allt
Näring har absolut inget att göra med detta! Utan de är rätt så gamla och skall delas.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.