Full version: Mera rosor.......
Mi70
Jag har lite fler frågor kring rosor, har som sagt först i år blivit rosenägare på allvar (flera olika sorter).

Rosor skall ju inte gödslas mer än möjligen med pk gödsel i höst. Jag undrar om jag som vintertäckning kan använda halvbrunnen kompost - vissa rosor växer så att ingen jord kan krafsas upp runt stammen. Komposten innehåller strömaterial och är väldigt "mullig" och porös - borde ge bra isolering (lättare än jord)? Finns det någon risk att rosen uppfattar detta som gödsel, och börjar växa?

Till våren då rosen vaknar, när skall man börja gödsla? Hur gödslar man, lägger man bara gödsel uppepå jorden och myllar ner lite lätt i det översta lagret? Behöver man någon gång gräva upp hela rosen för att byta jord?

Vad är det bästa gödslet, jag har speciellt rosengödsel, små pellets - är detta bra eller är kogödsel eg bäst? wink.gif
kerstin z5-6
Kompostjord är ju inte särskilt näringsrik så det borde funka , fast halvbrunnen tja ..bara den inte fortsätter att "brinna sas.täckbark anv jag på kinkiga , annars färdig kompost med mkt struktur.+ säckväv
Höns eller kogödsel myllas ner i jorden kring rosen tidig vår
Du behöver inte ta upp rosen någon gång
Enda tillfället man byter jord är vid sk roströtthet då man haft många rosor på samma plats o de börjar dö ut..
Är ofta små nematoder -maskar som är orsak.medel finns, alt kan man byta till ny rabatt eller byta all jord i den gamla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon