Hej goda folk!
En jätte bi bet min man igår, den var hemma hos oss och kröp in i hans byxor. Idag vi fick besök av en till. De var 4-5 cm stora, jag har aldrig sett sådana förr och de låter väldigt läskigt! Har de kommit från Tjernobyl eller? Jag var helt chokad igår när jag såg den, nu börjar jag få panik, har dem blivit våra grannar?! Vad ska vi göra nu?
[attachment=18756:DSC01986.JPG]
Lars-Olof Arvids
26-05-2008, 14:51
Det är bålgetingar, vår största getingart. De ser kanske otäcka ut, men är faktiskt ganska fredliga och inte lika lättretade som andra getingar. Om boet inte finns alltför nära er är det alltså ingen större fara. Det gör förstås ont att bli stucken, men det är inte farligt om man inte är allergisk.
Olle
Aqvakul
26-05-2008, 15:09
Bålgetingar är väldigt snälla. Ni kommer nog att komma överens.
Myosotis
26-05-2008, 15:12
Extremt ovanligt att bli stucken av en bålgeting, din man hade verkligen otur!! Vi har bålgetingbo på tomten varje år, oftast i fågelholkar, men de kan även bo i/på väggen. Jag har även byggt en specialholk till dem, men där vill de inte bo. Aldrig någonsin har någon blivit stucken här. Jag vill gärna ha dem här för att de äter getingar, man slipper alla vanliga getingbon de flesta år. Bålgetingar intresserar sig inte heller för saft eller marmeladmackor, de lever sitt liv och stör oss inte alls. Jag förstår att det gjorde jätteont, men det kommer knappast hända igen, så jag tycker ni ska glädja er åt förnämt besök och låta dem vara. Man kan stå helt nära boet och titta på dem utan att de blir aggressiva.
Gossen Ruda
26-05-2008, 19:36
Bålgetingen är en trevlig art som är på spridning norrut. För några decennier sen fanns den sällsynt i stort sett bara i Skåne, Blekinge och östra Småland med spridda förekomster norrut. Nu påträffas den allmänt i östra Sverige men även utefter Västkusten och i inlandet. Nordvästgränsen går ungefär i en linje Göteborg-Vänern-Gävle. Än har jag inte fått något exemplar till samlingen men den är sedd bara några km härifrån.
Tack alla för era snälla svar. Jag fick nämligen panik när jag såg den andra in i huset. Hoppas vi blir goda grannar med dem bålgetingarna.
Hälsningar, Julia och biten make

.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2008, 20:36)

Bålgetingen är en trevlig art som är på spridning norrut. För några decennier sen fanns den sällsynt i stort sett bara i Skåne, Blekinge och östra Småland med spridda förekomster norrut. Nu påträffas den allmänt i östra Sverige men även utefter Västkusten och i inlandet. Nordvästgränsen går ungefär i en linje Göteborg-Vänern-Gävle. Än har jag inte fått något exemplar till samlingen men den är sedd bara några km härifrån.
Vi har också! Grannen halvkilometern bort visade sin (!) för några veckor sen, jag hade aldrig sett nån förut. Sen fick vi en här hemma också och jag antar att det inte är samma geting. Trodde ju att bålgetingen var den argaste sorten, men så läste vi att den var den snällaste så då fick den vara kvar.
Vilken fin bild du har fått på bålgetingen.

Här är en till som älskar bålgetingar. De är för härliga, och dessutom
vackra! Dess djupa brummande avslöjar den, när man har den i närheten.
Vilken otur att bli biten, det är ju aldrig roligt.
Gossen Ruda
27-05-2008, 07:13
Njaa, visst kan getingar bitas men det normala är att dom sticks med gadden om dom blir sura. Det är bara honorna(arbeterna) som kan stickas, hanarna är helt harmlösa. Inga liknelser med människan.
Myosotis
27-05-2008, 07:21
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2008, 08:13)

Det är bara honorna som kan stickas, hanarna är helt harmlösa. Inga liknelser med människan.

Ni är lyckliga som kan njuta av bålgetingar !
Jag får panik och blir tre år igen. Det hjälper inte att veta att de är fredliga och sällan attackerar.
Min sambo är dessutom allergisk mot getingar. Gissa om jag har kul på landet så här års !
En liten upplysning till er som inte är så bekanta med dem. De är tydligen aktiva när det är mörkt för de dras till ljuset och kommer in om man har öppna fönster eller dörrar under sensommaren
Vi har också bålgetingar här. Det är häftigt när de kommer in för landning vid dammkanten för att dricka vatten.
zaaritha
30-05-2008, 21:00
Amaira: vi har också fått ynnesten att ha bålgetingar här!
Jag har t o m tagit dem i min hand, för att bära ut dem--
de sitter där lugnt o gör mej inget ont!
Lilla Sibirien
30-05-2008, 21:11
Ett gammalt knep vid getingstick och jag lovar det fungerar.
Ta en sockerbit och lägg det omedelbart mot bettet (sticksåret) och håll sockerbiten på plats några minuter, sockerbiten suger ut giftet. Det kan du själv se på sockerbiten efteråt hur sockerbiten har blivit gul. Men är man allergisk krävs säkert även andra åtgärder.
Har själv prövat detta tips och det har fungerat trots att jag var skeptisk.
Myosotis
30-05-2008, 21:23
Man kan även ta en halv lök.
Anki på Öland
31-05-2008, 09:46
Har också kört med sockerbit sen jag var liten. Då fanns bara hårda bitar, så då fick man suga lite på den först, då fungerade det bättre. Dagens snabblösliga socker behöver man inte göra så med....
ANki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.