Full version: Fargesia rufa
annette-djurö
Jag har köpt två Fargesia rufa som såg okej ut från början men nu börjar gulna. Det kommer nya blad men de är liksom gula redan från början. De ser inte friska ut. Vad kan jag göra?? Snälla - ngn som vet. Vad kan man gödsla med? Ska de ha sandblandad jord? Eller är det bara komposten som gäller?
mojan
Jag är absolut ingen bambu-expert men lite tankar kan du få:
Klarar de zonen du bor i? (Googla eller fråga i butiken) Om det är för kallt eller blåsigt kan du kanske skydda dem på något sätt? Har du dem i kruka kan du kanske ta in/ställa på altan el dyl på natten.
Vill minnas att bambu vill ha rätt mycket vatten som nyplanterade. Har du vattnat dem ordentligt?
Skarpt vårsol kan få vilken tålig buske som helst att gulna. Skydda den i så fall med tex en matta runt växten mitt på dagen.
Min sista tanken är den bästa:Tålamod! Många växter tar tid på sig att etablera sig och trivas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon