Full version: Lökförvaring
Magdalena
Får upprepa min fråga som jag skrev under någon annans rubril.
Jo, dahlialökar och förvaring. Har ingen jordkällare, inget garage. Antingen är det frost eller rejält med plusgrader. Kan man ha dem i kylskåpet? Vad händer om de får stå varmt.... eller kallt? Var kan man köpa en sk frostvakt?
Vill ha schysta lökar kvar till nästa säsong! tongue.gif
Hannele
I affärer har dom ju knölarna i rumstemperatur flera månader.
Jag skulle gissa att du kan ha dina dahliknölar luftigt och torrt
i en papperskasse i en mörk garderob...
Bli inte orolig, om de ser ut som gamla russin på våren. Så ser dom ut!
Soldaten Lunta
Hejsan!

Förvara dahlialökar till nästa år och till nästa år. Dahlia lökar förökar sig under den tid de står nergrävda i din rabatt. Ta upp dem efter första frosten. Gräv försiktigt runt plantan så är du säker på att ingen skadas. Då ser du att de har blivit fler lökar. Skaka av den mesta jorden och ´skär bort stängen.
Ta en banankartong eller någon annan kartong, lägg tidningspapper i botten och fyll på med gråmossa som man lätt kan hitta ute i skogen. Varva lökar och mossa, låt mossa täcka ordentligt det översta lagret.
Ställ sedan kartongerna i matkällaren där det är lite fuktigt och framför allt mörkt.
Sen när våren tittar fram är det dags att sätta dem i krukor inne och se dem växa. Plantera ut dem efter järnnatten.
Vi bor i zon 4, Västernorrland. Idag säger det inte så mycket då zonerna har ändrats. Vi hade den första frosten här i veckan och vi planterar inte ut dem före den 10 juni som riktmärke

Soldaten Lunta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon