Grannen frågade mig om hur man på bästa sätt flyttar ett körsbärsträd.
Tacksam för svar!
Aqvakul
26-05-2008, 17:09
Körsbärsträd flyttar man nog inte helst, i alla fall inte om de är stora. Eftersom man knappast får med alla rötterna, så måste kronan beskärars vilket den inte gillar. Flytten bör ske på sensommaren/ hösten (JAS). Jag skulle föreslå september. Ta så stor rotklump som det bara går, beskär med så få snitt som möjligt och vattna rejält.
Jan af Lisö
26-05-2008, 20:15
Jag har flyttat ett par år gammalt körsbärsträd som var då tre meter högt och trädet överlevde. Metoden var dock helt annorlunda än vad som föreslås ovan.
Steg 1, man beskär rötterna runt trädet så att kvar blir en rotklump så stor som möjligt, dvs så stor som du orkar flytta den, mha grannar och vänner. Det blir ett litet dike runt rötterna som man vattnar flitigt så att trädet bildar nya rötter. Minns inte när jag gjorde denna rotbeskäring, troligen på sommaren.
Steg 2, på senhösten när trädet har gått i vila flyttar man det. Lägg gärna rotklumpen på en presenning
Steg 3, på våren och typ två år framåt så vattnar man flitigt.
Man rör inte kronan, körsbär gillar inte att bli beskuren samt alla löv behövs för att bygga upp den energi som behövs för att rötterna skall växa.
Det funkade för mig och efter att ha tjurat i ett par år har trädet åter börjat växa och blomma...
Kanon! Tack för ditt svar! Jag ska vidarebefodra detta!
Aqvakul
26-05-2008, 20:47
Den metod Jan föreslår är en erkänd och dokumenterad, om än ganska omständlig, metod.
Inköp av ett nytt träd är nog ett alternativ som jag skulle överväga.
Jan af Lisö
27-05-2008, 07:51
Håller med om att flytten var jobbig, vi var tre man i våra bästa år och fick dra trädet med en bil de 7 meter det skulle flyttas.
Visst kan man diskutera om det ekonomiskt inte vore bättre att såga ner det "gamla" trädet och köpa/plantera ett nytt, beror mycket hur man känner för det gamla. Jag ser de träd som jag planterade själv som någon sorts "vänner" som jag inte vill bli av med.
Men man måste vara medveten att jorden är tung....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.