Full version: badrumsblommor?
sjovik
hej, jag undrar om ni vet några blommor som passar att stå i ett badrum UTAN fönster?
Finns det ens någon krukväxt som klarar det?
ingrids
Med tilläggsbelysning kan du få många att trivas - lysrör eller LED på timer. Annars är det kört vad jag vet.
Lottiz
Jag ställer ibland in växter som klarar sig med mindre ljus, låter dom bo i badrummet i någon månad eller två-tre, och sedan flyttar jag ut dom till en ljusare plats en tid igen. Det verkar de klara jättebra, och när jag har flera sådana växter byter jag om så att jag alltid har nån.

Leta efter växter som gillar hög luftfuktighet och dåligt med ljus. Jag har använt främst gullranka och bergspalm, dom har klarat det fint.

Har va en tråd med lite tips: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=1079
mojan
Japp, jag gör likadant i en hall. Sätter fram och ställer undan, jag tror det är det bästa sättet.
embees
CITAT (sjovik @ 26-05-2008, 18:50) *
hej, jag undrar om ni vet några blommor som passar att stå i ett badrum UTAN fönster?
Finns det ens någon krukväxt som klarar det?

Konstgjorda..... giggle.gif
sjovik
CITAT (ingrids @ 26-05-2008, 18:53) *
Med tilläggsbelysning kan du få många att trivas - lysrör eller LED på timer. Annars är det kört vad jag vet.

ok, vad är LED för något? och lysrör med vadå liksom? alltså vanliga lysrör är väl som vanliga lampor?
ingrids
När det gäller växter är det skillnad på lampor och lampor, eller främst lampor och lysrör. Lysrör är oftast den bästa växtbelysningen - man får läsa på lite men behöver inte skaffa specialarmatur. LED är lysdioder, det här nya engerigsnåla som kommer - dyrt och finns inte så många sorter än men drar nästan ingen el och funkar tydligen bra för växter. Jag tror att det finns flera trådar här på odla om växtbelysning, jag tror jag tänkte på den här.
Timer är bra för att då kan man ställa in när växtlampan ska vara av och på lagoma stunder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon