Full version: Palm?
sjovik
Var på ica nyss och såg en jättefin palm, har inte sett att de säljer såna tidigare,
och nu skulle jag vilja veta vad för palm det är så jag vet hur jag ska sköta den (om jag kan sköta den ens)
innan jag köper den. Så jag undrar vilka som är de vanligaste palmerna? brukar ju bara vara
vanliga krukväxter i ica affärer osv. Det var iaf ingen yuccapalm. Den påminner lite om riktiga stora
palmer på själva "bladen"

Någon som kan namn på några vanliga palmer? (stod bara att det var en palm på lappen)
Winnowill
Guldpalm, Förmakspalm och Kantdracena (eller annan dracena) tycker jag brukar vara utav de vanligaste.
sjovik
CITAT (Winnowill @ 26-05-2008, 21:25) *
Guldpalm, Förmakspalm och Kantdracena (eller annan dracena) tycker jag brukar vara utav de vanligaste.

tittade på de här tre som du skrev och några fler, men det är ingen av dom.
denna palm påminner som sagt mycket om riktiga stora palmer, fast inte med samma stam.
Bladen kommer liksom ut från samma kärna, längst ner. svårt att förklara men har sett
dessa på offentliga platser också..
eddie
Det är inte en cykad du sett kanske? Cycas revoluta, eller japansk kottepalm är det första jag tänker på när du beskriver den. Cykader finns i många olika storlekar och är väl relativt vanliga i offentlig miljö.
Sussie F-Flower
Hej!
Jag vet inte om Ica har samma över hela Sverige, men jag såg i "bladet" hos oss att de hade tre olika palmer.

Det ser ut att vara Sabal minor av två olika sorter, alltså mindre solfjäderspalmer. Dessa ska vara väldigt köldtåliga och kan tom stå ute året runt i södra Sverige.

Den tredje ser ut att vara dadelpalm. Phoenix canariensis.
En sådan hade jag själv i många år i mina första lägenheter, så den känner jag igen... såtillvida det inte finns andra som ser likadan ut...
Jag vattnade nog ihjäl min, det gäller att tänka på hur de växer i det vilda.
Något som jag tydligen inte hade kommit på själv, på den tiden...

http://www.drakenius.se/Sabal_minor.asp

http://www.drakenius.se/Phoenix_canariensis.asp
Alexander-VG-zon3
det är ingen sabal minor ,, och den är köldtålig men vår sommar är för sval och för kort för att den ska uppnå full tålighet mot kyla .

den första kan vara livistona sort eller en Chamaerops humilis

den andre kan vara en Findadelpalm - Phoenix roebelenii eller den som du själv visade bild på och alla dessa palmer trivs olika .
Ciczi
I Ica butiken jag besökte igår såg jag både Phoenix canariensis och Chamaerops humilis till salu för en ganska liten slant.

Ciczi
Transparent
det kan inte vara en howea eller chamadorea kanske?
Grönberg
Vi köpte en Washington Robusta på ICA idag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon