Full version: En ensam rosenvial
Mi70
I våras fick jag frön till rosenvial av min mamma, dock grodde endast ETT frö!!! Jag blev lite trött på detta och tryckte ner den ensamma 4 cm långa stängeln i ett hörn mot en spaljé. Igår upptäckte jag att det vuxit meterlångt och dessutom blommade!!! Det såg dock lite kul ut med endast en stam så att säga, som grenade sig lite i toppen till 3-4 blommor i fin rosa färg. Min mamma har dessa och de är så härligt kraftigväxande, större för varje år. Jag undrar nu såklart om min enda planta har möjlighet att bli större nästa år, den är ju så ensam..........? Eller är risken att den även nästa år bara består av EN stam - dvs blir de fler plantor från ett år till ett annat av en sådan perenn som rosenvial? De skall ju växa tätt tätt som luktärter! sad.gif
Eva i Norrköping
Jag har gjort precis som du, och första året var det som du säger en ensam stängel. Men vänta bara, redan nästa år kommer den att vara flergrenad, och trivs den bara blir det en rejäl buske.
Ina
Det är precis som Eva säger, dom blir större och större! Sen kan du ju alltid ta vara på fröna från dina egna blommor... smile.gif

Jag sådde också rosenvial i år och det verkar som om fröna är lite "trögstartade". Av ca 30 frön som jag lade i blöt grodde en tredjedel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon