Moonbeam
Den är inte planterad ännu, då jag måste gräva hål på en bra plats. Men, tills dess hoppas jag att ni kloka här kunde ge mig lite råd? ska jag beskära busken när den är planterad, eller ska jag göra det nästa år? Vill att den ska bli stadig och mer buskig, så jag hoppas att det är så man gör då smile.gif
Andra frågan-vad ska jag plantera den med för jord? Räcker det med vanlig plantjord eller måste det vara efter konstens alla regler?

Hoppas hoppas att nån orkar svara!
Aqvakul
Är det en någorlunda "buskig" planta och inte bara några långa strånkar så skulle jag avstå från beskärning. Syren är inte så kräsen på jord. Däremot brukar den vara ganska långsam i starten. Ofta tar det 4-6 år innan den växer till rejält. I det läget så får man nog göra ett val, antingen friväxande med blommor där äldre skott gallras ut eller mer kompakt beskuren med föga eller ingen blomning.
Moonbeam
Den är rätt buskig redan med flera grenar ur samma stam. så jag trycker ner den i en grop och beskär nästa år kanske. Tack för snabbt svar! Nu ska jag ut och gräva smile.gif
embees
Jag hade faktiskt beskurit den nu. På så vis så får du den ännu täta ända nerifrån marken.
Ingrid Zon3
CITAT (embees @ 27-05-2008, 16:39) *
Jag hade faktiskt beskurit den nu. På så vis så får du den ännu täta ända nerifrån marken.

Det hade inte jag!

Tror benhårt på att nyplanterade buskar ska ha kvar så mycket lövmassa som möjligt när de är nyplanterade för att därmed kunna lägga kraft på rotbildning. Och syréner har en viss förmåga att ta en väldig tid på sig att börja växa enlig min erfarenhet. Men sen...

Visst är det kul att få helt motstridiga råd, Moonbeam?
smile.gif

Jorden tror jag inte att det är så himla kinkigt med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon