Ingrid Zon3
Hittade Ajuga incisa 'Frosted jade' på plantskolan i Lindesberg igår och köpte en. Jättesnygga blad och hade nog normalt köpt 3-5 st. Men hallå, Ajuga behöver man ju bara en av eller hur? smile.gif

Nu läser jag på nätet att den bildar tuvor (eller hur man nu översätter "clumping") och inte sprider sig. Det var ju bra men då borde jag ju köpt mer än en. suck!

Men en sån här snygging kan man förlåta nästan vad som helst, eller vad sägs?

http://www.new-worldplants.com/plant_photo.html?sequence=1

Är det någon som har odlat den och har koll på härdighet, växtsätt, lämpligt läge och sånt?
Thé
Jag köpte en för en månad sedan som ser ut precis så där, men jag fick inte sortnamn på den, så jag kan inte vara säker på att det är exakt den. Men den var så fin att jag var tvungen att köpa den fast jag inte visste vad det var.
I varje fall har jag aldrig haft en revsuga förut och planterade den i min nyanlagda rabatt bland andra små plantor. Nu när jag tittar på den tycker jag att revorna liksom sträcker sig längre och längre bort och börjar nå fram till de andra plantorna. Så är det en sådan behöver man nog bara en... Vet inte riktigt hur jag ska hantera den...

EDIT: En närmare titt får mig att tro att det inte är Frosted Jade jag har, utan snarare Planet Zork eller något annat... Får kanske skicka in en bild hit så att jag kan få den identifierad?
Ingrid Zon3
Jo, men visst är de lite häftiga! Om det är en Planet Zork så är det väl en Ajuga reptans och de revar sig, fyller den yta de har liksom.

Får vänta och se vad det blir av min incisa. Fast jag är fortfarande intresserad av att höra om någon vet nåt om den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon