Ramred
Jag skulle hemskt gärna få lite hjälp om vad dessa två är för något. Vi flyttade in här i augusti i fjol, och det kommer upp mycket spännande ur rabatter och andra ställen, och så finns här då några träd/buskar som vi inte har en aning om vad det kan vara.

[attachment=18764:Oidentif...de_träd1.jpg]

[attachment=18765:Oidentif...e_träd_2.jpg]

Bild nummer 2 vet jag blev små stenhårda röda "bär" på i höstas.

Tack på förhand.
Lena i Torslanda
Den första tror jag är ett try av något slag och den andra kan vara ett olvon. Svårt när man inte ser hela busken.
Aqvakul
ettan är säkert en try, men tvåan skulle kanske kunna vara en hagtorn
Lena i Torslanda
Jag tror du har rätt när det gäller tvåan - ser absolut mer ut som hagtorn än olvon när man tittar på bladen.
Ramred
Bild nr 1 kan nog stämma överens med Try som ni säger, har googlat lite. Blommorna påminner lite om kaprifol, men är mycket mindre och doftar inget. Busken är 3,5 - 4 meter hög. Bild nr 2 är 4-5 meter höga buskar som står som en häck. Kollade på hagtorn också och får inte riktigt ihop det, men vad jag förstår finns det flera olika varianter på hagtorn. Ska jag ta fler bilder?
Christer i Falköping
Bilderna är så tydliga att det nog inte behövs. Try har vi ju kommit fram till, men vilken? Skulle kunna vara ett Spärrtry kanske? Nästa tror jag också är ett hagtorn av något slag. Måste kika mer på det i mina böcker för att vara helt säker. Får se hur minnet är till imorgon.
Christer.
*Stintan*
Tror 2-an absolut är en hagtorn.
Ramred
Då liter vi helt och hållet på era svar!

Tack så mycket för hjälpen.
Ramred
Har nu tagit lite nya bilder på hagtornen. Någon som kan säga nu vad för sort det är?

[attachment=22340:hagtorn.jpg]
Krokodilen
Hej!
Kolla på det här inlägget som jag skrev igår, visst är det likadan buske som din? Det är den andra busken jag menar (fast mina bilder är tagna efter blomningen). Blommorna såg ut som på din bild, fast mer sparsamt pga att den knappt hade nåt solljus.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=76698

Jag fick förslaget att det kunde vara vildkaprifol. Och kaprifolen är ju ett slags try. Men kaprifolen är ju en slingerväxt, och det är inte vår buske. Är din?

Har du kollat i den virtuella floran? http://linnaeus.nrm.se/flora/

Skogstry stämmer ganska väl tycker jag.
Ramred
Kan nog mycket väl vara samma sort. Men kaprifol är det inte. Den vi har är som ett träd, många meter högt. Blommorna liknar visserligen kaprifolens, men är mycket mindre och inte någon doft. Ska kolla på den virtuella floran lite senare.
Azur
Skogstry och hagtorn.
Eva 33c
Det finns flera arter av lonicera (try) som har vita blommor. Det är svårt att avgöra vilken art det kan vara på bara en liten bild. Men kolla lite på dessa arter och jämför med era buskar. Det kanske finns ännu fler, men dessa känner jag till.

Lonicera xylosteum (skogstry)
Lonicera morrowii (spärrtry)
Lonicera maackii (koreatry) - men den har nog mer avlånga blad än den på bilden, tror jag...
Lonicera tatarica (rosentry) -finns även i vitblommande variant.
Krokodilen
Nu är i alla fall jag övertygad om att min buske är en skogstry.
Hittade den här sidan med bilder, och både blad och blommor stämmer. Kanske din också?
http://www.myra.nu/skogstry.html
Ramred
Har varit ut och tittat på den igen nu, och det finns inga bär på. (har ansat den ganska så hårt, kan nog var därför) Bladen tycker jag stämmer mot en del bilder, men mot andra tycker jag att vår ser ut att ha lite mer spettsiga blad. Så jag är inte säker, får nog nöja mig med att det är en try, tills tillfälle det kommer bär.
mimmi 1
tippar på canada hagtorn, eller möjligen trubbhagtorn...

tror inte på skogstry, den har mer runda blad, än de på din bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon