Anki V
Många sådana frågor nu!

Förra sensommaren fick jag en växt av en arbetskamrat….Hon kom inte ihåg vad den hette men hon sa att det var en vanlig trädgårdsväxt.

Misstänksam som jag är mot allt nytt satte jag den i en ”krage”. I fjol var den en lite grågrön tuss…i år der det ut så här i lådan, med andra ord den verkar ganska spridningsbenägen och eftersom den inte blommat så sprider den sig med rötterna.

[attachment=18767:okänd__Large_.jpg]

Tacksam hjälp, och är det något jag vågar sätta ut i en rabatt?

/Anki
Lena i Torslanda
Jag tycker det påminner om malört - isåfall ska du absolut inte ha den i någon rabatt.
Oavsett vilket så har den ju redan visat att den är en expansiv växt så passa dig med var du sätter den.
ingrids
Håller med Lena om att det är misstänkt likt malört. Dra upp en av de yttersta plantorna - om den är förbunden med en annan planda med en lång rot är det om inte något som sprider sig lika uschligt.
Anki V
Tack, jag trodde också att det var malört men min arbetskamrat sa att det inte var det så jag tyckte det var bästa att fråga. whistling.gif

Är det OK om den får hållas i en slänt på baksidan av båthuset tillsammans med vallört, tistel och digitalis…eller ska jag kasta bort den? g.gif

/Anki
Christer i Falköping
Finns numera mängder med olika malörter att köpa. Jag fick japansk malört av min svägerska för några år sedan. Den doftar himmelskt när man rör vid bladen, men jisses vad den sprider sig. Satte den i en rabatt med vresrosor och där är den fullständigt omöjlig att rensa bort laugh.gif Men jag förlåter den varje gång jag går förbi och rör vid bladen eller klipper ned rymmare med gräsklipparen.
Christer.
Anki V
Jag måste lukta på den när jag kommer till stugan nästa helg…..

Kanske det vore läge att sätta ut den i (o)gräsmattan för att få lite grönt, där finns inte ett grässtrå pga. ”isbränna” laugh.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon