Winnowill
Jag har några dracenor, bl.a. Kantdracena och Cordyline Australis och spetsarna på bladen blir jämt torra och gula. Det är fult. sad.gif Jag misstänker att det är jag som gör något fel, kanske vattnar för mycket eller något, eftersom de alltid blir så när jag tagit hem dem från affären.
Någon som vet vad det är som får dracenor att reagera på det sättet?
Bassam
Dracena behöver sol men inte direkt sol, man kan sätta dem nära söder fönster på sidan, de tycker om fuktiga jorden men är inte blöt., och det är viktigt att de torka mellan vattningen, det är bra om du kan duscha de ibland, de behöver flyttande närning för annan veckan från mars till oktober.
Obs: 1-du kan titta på sina platsen om de står i direkt solen bort de, 2-vattnar när de behöver och inte så mycket själv jag använda enkla handapparaten som visa mig när de behöver vatten när jag sticker den i jorden det fungera bra.
Lycka till, H:Bassam
freddie
torr luft och direkt solljus är inte bra tror jag. Kantdracenan (Dracena Marginata) skall ha sparsamt med vatten. Fragransen skall ha lite fuktigare än Marginatan tror jag. Även den ej i direkt sol under för lång tid av dag! smile.gif
Winnowill
Tack för era svar!
Det är kantdracena och syddracena jag har. Den ena står i ett norrfönster och den andra bredvid ett sydostfönster så ingen får så mycket sol. Vet inte om de får för lite ljus? När jag har köpt kantdracena med tre i varje kruka från IKEA så brukar alltid de två minsta dö trots hyfsat stor kruka. Inte vet jag, de kanske måste ha en JÄTTEkruka eftersom de är tre? Sen de som klarar sig får alltid gult/torkat på bladen längst ut i spetsen så fort de kommit hem till mig.
Ska väl testa att duscha lite, ge näring och vattna mer sällan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon