Kan någon ge en växthusnovis råd om vad det är för fel på mina gurkor?? Satte ut dem i växthuset för ca 1 ½ vecka sedan, och nu har bladen börjat gulna och vissna!! Vad gör jag för fel? Är det för kallt kanske, eller behövs det mer näring, och i så fall vad? (Jag har satt upp skydd mot solen så att den inte ska bli för stark.)
Råd mottages tacksamt!
torvan
27-05-2008, 06:53
Du kanske gör samma fel som jag alltid gör med gurkor... ...vattnar ihjäl dom. Det är alltid några jag lyckas ta död på genom att stjälken ruttnar vid jordytan. Torvan
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2008, 07:41
Det kan vara för kallt, jag vet inte ifall du har uppvärmning eller ej i växthuset. Temperaturen bör inte gå under +15C då det gäller gurkor.
Starlight
28-05-2008, 09:14
Hmmm, jag har en känsla av att det kan vara en kombination av kyla och för mycket vatten! Har ingen värme i växthuset, så det klart att på nätterna är det ju inga + 15 grader!
Är det kört med gurkodling då om man inte har extra värme, eller ska man vänta med att sätta ut plantorna till längre fram i juni, då det (förhoppningsvis) är varmare?
Skruttis
29-05-2008, 07:57
+15 som minst.... Jösses vilken tur att mina gurkor inte vet om det. Här har det varit så långt ner som +3,5 under flera nätter och de har inte brytt sig om det. Vattnar ihjäl dem gör jag i alla fall inte, jag försöker torka ihjäl dem istället....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.