Fru fet
Jag har planterat ut mina squashplantor idag på försök. Jag har några kvar i reserv och tur det för när jag tittade ut genom fönstret alldeles nyss stod där en igelkott och drog och slet i en av plantorna. Igelkottar äter väl bara kött? Är det masken i den nyplanterade jorden den är ute efter? Jag gillar djur och natur men det här är ju löjligt. Liten tomt mitt i villagettot men ibland skulle man tro att man bor mitt i skogen. Är det inte haren är det råddjuren eller,tydligen, igelkotten då som äter mina plantor! Har dock inte sett några renar eller älgar än. sweatingbullets.gif
Någon som känner till igelkottarnas (o)vanor?

jenny
Ezereht
kanske sätta upp ett litet staket?
KURT
Igelkottar har inga ovanor! De är lite allätare, men de äter inte gröna växter, kanske doftar det intressant för dem?
Fru fet
Nu har squashen fått vara kvar i ett par dagar iallafall. Kanske det var nyhetens behag? Eller så var det antrådjurssmörjan som jag kletat dit som lockade? Eller så blev den rädd när den upptäckte att jag stod och stirrade på den och frågade vad den höll på med. Otroligt vilken fart de kan få på de där små korta benen!
Jag har gärna igelkottar i trädgården och det har vi haft varenda år sedan vi flyttade hit. Jag tror att de bor på den obebodda granntomten där det är lagom risigt och "ostädat". Jag kan tillochmed tänka mig att dela med mig av mina squashplantor - jag blev mest förvånad eftersom jag trodde att de var uteslutande köttätare.

Faktum är att jag gillar nästan alla djur med fyra ben eller mindre även om jag utgjuter mig ilsket över rådjur och annat ibland.

jenny
KURT
Om "antrådjurssmörjan" innehåller blodmjöl så kan nog igelkotten vara intresserad av det. De äter nästan uteslutande kött, men kan äta frukt och annat näringsrik mat om det är tillgängligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon