sjovik
Har två stycken standkastanjer hemma, ganska nyinköpta ( ni vet de som har flätade stammar) dom är ganska små och har ganska liten planteringskruka. Dessa kan man vattna varje dag, krukar är endå lätt som en fjäder. Dessa står i köksfönstret. Är mina otroligt törstiga bara eller är det något fel på dom som dricker så mycket vatten?

Jag undrar även om man borde plantera om dessa, för min mamma sa att man inte ska eller behöver plantera om blommor man nyss köpt oftast, utan bör göra det året efter. Så jag undrar NÄR man ska plantera om blommor egentligen?

Lyfte ur de ut deras kruka och man ser ju rötterna lite här och var, är det ett tecken på att de behöver större kruka?

till sist, hört att man ska akta sig för att lägga jord nära stammen på dessa blommor, stämmer det?
Ciczi
CITAT (sjovik @ 26-05-2008, 22:01) *
Har två stycken standkastanjer hemma, ganska nyinköpta ( ni vet de som har flätade stammar) dom är ganska små och har ganska liten planteringskruka. Dessa kan man vattna varje dag, krukar är endå lätt som en fjäder. Dessa står i köksfönstret. Är mina otroligt törstiga bara eller är det något fel på dom som dricker så mycket vatten?

Min strandkastanj, Pachira aquatica är också relativt lätt i krukan trots att den varit nyattnad.

CITAT

Jag undrar även om man borde plantera om dessa, för min mamma sa att man inte ska eller behöver plantera om blommor man nyss köpt oftast, utan bör göra det året efter. Så jag undrar NÄR man ska plantera om blommor egentligen?

Lyfte ur de ut deras kruka och man ser ju rötterna lite här och var, är det ett tecken på att de behöver större kruka?

Att plantera om blommor ganska omgående efter inköp är en bra regel snarare än ett undantag.
På bilden ser du en nynköpt hibiskus som är i stort behov av omplantering. Om man bara ser till bladverket ser den ju ut att må bra men under jord ser man att det är dags. Det är en kostnadsfråga för driverierna av olika växter om de ska planteras om en eller två gånger. Det beror oftast på om det är en lång (palmer) eller kort (lyckliga lotta) kulturtid. De vill ju ha in så mycket pengar som möjligt och lägga ut så lite så möjligt.

CITAT
till sist, hört att man ska akta sig för att lägga jord nära stammen på dessa blommor, stämmer det?

Det där har jag aldrig hört något om. Kanske någon annan vet?

lycka till

mvh Ciczi
Bassam
du har fel kan man omplantera växter när känna att den växt behöver, för att när växt omplantera fattas inte så mycket fina rötter, de rötter som suga vatten och näring och ger till växten.
Lycka till, H:Bassam
Ciczi
Så vad menar du Bassam? Skulle jag inte plantera om hibiskusen när den ser ut som den gör på bilden?

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon