Anma
Vi har en jättehög ek på tomten, gissningsvis uppåt 30 meter hög och runt 60-70 cm i diameter runt stammen. Den har vuxit mitt i en skogsdunge bland stora björkar som nu ska fällas. Alltså har den en ganska liten krona högt upp, resten är bara tjock och rak stam. Kommer den någonsin att bilda nya grenar längre ner, eller kommer den stå ensam som en lång och tjock tarm ur jorden?
I såfall, kan man låta en ros (tex rosa munda som kan bli uppåt 8 meter)klättra uppför stammen?

Någon trädkunnig som vet?

Anders Roslagen
Det låter som om eken kan bli riktigt fin när den nu fått plats och ljus, gamla ekar vill ha full sol helst.

Visst kan det komma nya grenar längre ner om det kommer sol på stammen. Har sett det många gånger på ekar som frihuggits. Det kan se lite lustigt ut medan de är små, lite utseende av midsommarstång! Och när grenarna högre upp växer till hänger de också ner en del.
Cilla
Ja, eken kommer att anspassa sig och de grenar som nu lever och får mer ljus kommer trädet att satsa mer på. Med ek får man tänka att ingen är den andra lik, alla är mycket individuella och deras historia är synlig långt in i framtiden. Om man bara tycker om ett slags utseende på ek så kan man nästan lika gärna säga att man inte gillar ek...

Anma

Tack för svar!
Jag kan nog säga att jag gillar all slags ek, i rätt miljö och med naturligt utseende. En ek som blir "fri" efter att växt inne i en skog ser allt annat än naturlig ut. Precis som de flesta andra träd. Vi hade en jättehög tall som också bara var en tjock stam rakt upp med en liten krona så högt att man fick vrida nacken ur led för att se den. Den stackars tallen fick leva i firtt läge ett par år tills jag fick nog och såg till att den fälldes.
Vad jag menar är att jag tycker nog att ett friväxande träd ska se ut som ett friväxande träd och ett träd i skogen ska likväl bör se ut som just det. smile.gif

Den gamla eken ska få en chans ändå, kanske blir det fint med den ensammen ändå. Skälet till att den inte ska fällas i nuläget är att företaget som ska fälla ute på ön inte tar ner ek på grund av att trädet är så hårt och deras dyra verktyg tar stryk av det.

Jag antar att en ros kan klättra upp för stammen på denna jätteek utan att trädet tar skada?
ingrids
Det är nog rosen som får det svårast - planera den en bra bit ut och led den mot stammen, gör gärna en upphöjd rabatt och/eller sätt dit en rotspärr så inte eken mumsar i sig all näring och vatten.
Cilla
Det enda som eken tar skada av är om man skadar rötterna vid grävningen för rosen.
Anma
Okidoki! Då blir det en ros som får klättra upp för stammen. Går det så går det, dör rosen har jag i varjefall provat! smile.gif
Huggorm
Eken kommer få tusen vattenskott på stammen när solen kommer åt. Kanske kan dessa växa till sig till riktiga grenar så småningom, men det tar nog ett bra tag innan det börjar jämna ut sig
Anma
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif Idag var vi en snabbis till ön och kollade läget med avverkningen. De två största björkarna närmast eken stog kvar... -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif Jag som verkigen ville bli av med dem! Får väl fälla dem själv då... hoppas dock att de tar dem i samband med att de hämtar stockarna efter de träd de fällt, men risken är nog väldigt liten... -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon