Full version: död lilja?
Ezereht
Jag köpte två liljelökar och planterade, dom kom upp ungefär 2dm, fick knoppar och frös sen. Nu är dom gråa och ser döda ut. Är löken också död då? Ska man kasta allt, eller knipsa stängeln och hoppas på nästa sommar?
Bassam
det är bra om du knipsa stängeln och vänta på nästa sommar, lökar och rötter brukar inte bli känsla som blad och knoppar och blommor.
Lycka till, H:Bassam
Anki V
Det är som Bassam skriver….löken brukar sällan påverkas av ”sen” frost.

Hos mig händer det av och till (ofta av) att en lök inte vill blomma första sommaren, våren därpå har jag glömt bort den och planterar något annat ovanpå.

Därför har jag lökar mitt i väldigt många perenner blink.gif

/Anki
ingrids
Känner också igen mig - av tre liljelökar kom en upp förra året och det ynkligt och utan att blomma. Nu har jag en kruka med ena hörnet fullt av lilja och liljebebisar från vad jag tror är bara en av lökarna. Notera att den övervintrat i plastkruka utan något extra i zon 4-5! Önskar bara att jag hade en aning om vilken färg den har ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon